Jeppe Jarnit-Bjergsø til vestre og Mike Murphy til høyre. Skaperne av unikheten: Big Ass Money Stout |
Som tvillingbror Mikkeller, så kontraktbrygger som kjent også Jeppe sitt respektable øl, Med andre ord, akkurat som gjøken legger han eggene sine i andres reir. Dog, selv om han reiser rundt hele fjøla så prøver han i mange tilfeller skrape sammen et "lokalt-touch" over produktene sine. Da han reiste til Puebla (Mexico) og samarbeidet med bryggeriet Central Cervecera, var det en spesiell kaffetype som sto i høysetet. Resultatet ble en Black IPA med et smaksbilde av både røstet kaffebønner og humledriv. I Taiwan under samarbeidet med 886 Brew var det igjen en IPA som sto på bryggemenyen, med fokus denne gang mer skrudd inn mot Szechuan-pepper (eller "blomsterpepper" om du vil). Så kom turen til vår kjære langstrakte fjellheim, der det fort ble mer ekstremt. Pizza og Penger altså. Hva har nordmenn mye av i en utlending sine øyne? Masse penger og en skikkelig kåthet for frossen pizza, var vel stort sett det som ble konklusjonen. Forståelig, vi (som i Norge) har plenty med dough, elsker pizza Grandiosa. Vi spiser fortsatt 45 millioner frossenpizza i året (eller som Stabburet forteller oss, at det fortæres mer enn 1 frossenpizza i sekundet i Norge). Trist statistikk, også det at hele 200 000 av landets innbyggere gaper over en grandis på selve julaften.
Nok om det, fiffy konsept i hvert fall det amerikaneren og dansken kokkelerte opp. Men må vel være såpass ærlige med oss selv her og si at det hele virker mer som et godt PR-stunt enn at det skulle bli en heidundrende smaksopplevelse av et nytt øl med hint av penger og pizza. Nå vet jeg ikke eksakt hvor mange Grandisa (eller Big One American) det faktisk gikk oppi kokekaret i Hillevåg, men vet vi snakker om rundt 5000 norske kroner som gikk med (Jeppe gav visst Mike Murphy 87 dollars i tillegg). Uansett, kan ikke tenke meg at det vil bli noe kjempe nese eller kropp ut av det. Blir sikkert et feiende flott øl, en ny sær stout med sikkert en smooth tjukk munnfølelse som den reneste norske oljen. Men veldig pizzafyll, p-p-p-pizzafyll-vibber tviler jeg kommer. Noe den nylige feedbacken fra What's Brewing-festivalen i Stavanger også gikk på. Folk var fornøyde, selv om mang et hode ikke kjente så mye snev fra verken gronker eller deig. Men gleder meg uansett, Big Ass Money Stout er definitivt en "one to watch", må jo prøve ut hypen. Pluss som klisjeen sier, all PR er god PR. Lervig Aktiebryggeri får nå enda mer eksponering, en fortjent økt eksponering. Mon tro om ikke det vanker litt økt fokus nå som Tyskland snart skal feire 500-årsdagen til Renhetsloven (den "uskrevne" loven fra 1516 som sier at du kun skal brygge med malt, vann og humle. senere poppet gjæret også opp), Murphy lovet jo en liten rettet finger i den anledning, mtp et release på et nytt øl med sourkraut og greier. Uansett, fra før har jo Lervig fått solid PR-boost i form av de mange samarbeid de har unnagjort med den andre halvparten av Bjergsø-tvillingene, Mikkeller.
Lervig har pr dags dato nesten en 40 forskjellige brygg med dansken på samvittigheten, mange av de er ulike editions av verdenskjente merker selvfølgelig, men snakker her om bautaer som Beer Geek Breakfast, George, Black Tokyo Horizon (som vi vet Nøgne Ø og skottlands største uavhengige bryggeri, BrewDog også var involvert i). Beer Geek Brunch Weasel (som jeg skal komme innpå senere, mtp særhet) Beer Hop Breakfast osv. Ratebeer-karakterene her er imponerendes over hele linja, sjeldent man ser så mange 100-tall på overall'n. Dette er hva Mike Murphy sa da det ble kjent at de gamle vennene skulle brygge sammen for første gang. "Dette kan også være bra for promoteringen vår. Mikkeller eksporteres til mange land. Vi vil gjerne være gode på både volum og håndverk, og da må vi nå ut til flere". Selvfølgeligheter her, men ja, det vil skinne kraftigere på Lervig etter Money Stout-stuntet. Gikk rykter om at det skulle squeezes ut 18,000 flasker, litt usikker på om det volumet stemmer. Ryktene gikk også en periode på at Big Ass Money Stout skulle bli Norges sterkeste øl, de ville bikke over 20% (I så fall hadde det blitt Evil Twin sin sterkeste og, Jeppe hadde fra før en personlig rekord på sin Westbrook-produserte imperial stout: Bozo Beer på 17,2%. Den kom til og med på gedigne 3 liters flasker). Men det ble ingen ny norsk-rekord denne gang, prosentmåleren endte til slutt på¨17,5%, så slo verken Nøgne Ø sin nye Black Horizon 4,5 (20%) eller den gamle rekordholderen til fjerde generasjonsbrygger'n Harald Berentsen i Egersund. (sistnevnte sin dobbelbokk på 19%, Stelliger Divum, som jeg faktisk hanket inn et eksemplar av senest for noen timer siden. Men tror nok at akkurat det juleølet skal få lov til å lagre seg frem til neste års høytid, minst). Men trøsten får være at Jeppe Bjergsø i hvert fall overgikk sin egen rekord, om ikke annet.
Som dere skjønner, finnes mange nyanser av særpreg der ute, kunne sikkert gravd frem mang et eksempel til som ville slått knock-out på både østers og banan-øl. Kunne kanskje skrevet noen linjer om John Maier fra Oregon-bryggeriet Rogue Ales Brewing Company, der "gjærstammen" for et av bryggene (den Belgiske Ale'n Beard Beer) kommer fra hans snart 40 år gamle skjegg. Usmakelig sier noen, sjefen i Rogue Ales Brett Joyce sier: "You're really not drinking a beard, you're drinking a great beer that happens to have yeast that comes from a beard". Greit få det konstatert, at de ikke tok helt av og kastet noen skjeggduster med i samme slengen. Angående hår, I den sammenheng burde jeg kanskje nevne Kim Odland igjen, som noen år siden opplevde få kattehår i meskegryta, noe som igjen ble grunnlaget for navngivingen av Black Cat Brewing. Og som han fortalte Hugo Ivan Hatland i Ølportalen, at han etter den episoden alltid har brygget med 1 kattehår i meksen, til og med under produksjonen av Ranglerock. Om det er sant? Vel, ironi overføres ikke like lett bestandig i internettland, men konklusjonen får vel bli at Odland er en skikkelig skøyer. Dog liker tanken på at han steppet opp på Bønes med 1 stk svart kattehår i bagasjen.
Tilbake til Bjersø-tvillingene igjen, nærmere bestemt Mikkeller. Kommer ikke utenom den karen når det kommer til ymse øl-relaterte rariteter. (Vil bare nevne først at jeg i går kveld hadde en særdeles hyggelig liten lesk fra ham, en interessant pilsner brygget hos sine staute venner i De Proefbrouwerij kalt Mission Chinese Food. Opprinnelig et samarbeidsprosjekt mellom den kinesiske restauranten (ved samme navn) og Mikkellers sin egen bar i San Francisco. Snakker her om en butikkstyrke-pils med litt røyktoner og fin fin bruk av Sichuan-pepper. Liker det når pilsnersjangeren overrasker, noe pilsen til det nyetablerte Horten Bryggeri også gjorde, scorer ikke kjempehøyt på særhet og unik-skalaen men fikk sluppet en rimelig fresh og fruktig pilsner da de lekte litt rundt med klassiske humler fra både Tsjekkia og USA. Anbefales, og må nevne at begge de overnevnte pils-typene kan fås kjøpt hos Gulating Ølutsalg as we speak. Har sett at de har utvidet sortimentet sitt med mang et Mikkeller-merke nå de siste ukene, både rene Mikkeller-brands samt øl fra prosjektet Gypsy Inc. Fortjener skryt for det, på tide at norske butikker kan tilby noe annet fra den slicen av kaka enn bare standard-merkene American Dream (som Mikkeller selv mener er en av hans beste til "butikkstyrke") Czechet Pilsner og Chill Pils-serien. Dog Chill Pils Yuzu er jo interessant i seg selv, eller var det i hvert fall. Flere og flere bryggere der ute virker eksperimentere med den aromatiske Yuzu-frukten (der smaksbildet gir fra seg en slags mellomting av grapefrukt/mandarin) som visstnok kun har sitt naturelig habitat visse områder i Tibet og sentral Kina. Sært nok vil mange si, men sannsynligvis ikke for de største øl-hodene der ute, litt sånn som den japanske sorachi-humla (som blant annet Brooklyn's Garrett Oliver og Maudal i Drammen har skviset ut minneverdige resultat ut av).
Men ja, Mikkeller sin Beer Geek Brunch Weasel må dultes innom litt, ølet som i dag brygges av Mike Murphy i Lervig. Snakker om en meget anerkjent stout der ute, og med et ditto særpreg vil jeg si. Grunnet forskjellige elementer, første er at jo at denne mørke deiligheten inkluderer det dyreste kaffemerker i verden (fra Sumatra, Indonesia). Altså, 1 kg med Kopi Luwak koster i norske kroner rundt 10,000. Så kanskje forståelig at Vinmonopolet tar nærmere 100-lappen for en liten 0,33 flaske. Snakker eksklusivitet, men er også der mye av særheten kommer inn, måten denne kaffen blir til på. For før kaffen kommer i de respektive koppene der ute så har de rød modne kaffebærene vært gjennom fordøyelsessystemet til det asiatiske katte-lignende dyret palmesivett. (eller Toddykatt om du vil). Er kun kjøttet fra disse bærene som blir fordøyd, så selve bønnene overlever turen gjennom tarmreisen og ut "daimkrysset". Bæsjen blir da plukket opp av de som måtte ha denne fine jobben, så vasket og renset slik at man sitter igjen med kun bønnene som da i neste steg blir brent. Produseres ca et kvart tonn av dette produktet årlig, så ja, ganske moderat produksjon. Interessant prosess, men litt synd av at det meste av oppmerksomheten har gått akkurat den veien. Er mer i Beer Geek Brunch Weasel enn bare kaffebønnene og 'deres vei', men det er vel ikke like gøyalt snakke om havremalt, bruk av humletyper osv når man just har fått en slik bakgrunnshistorie servert. Uansett, en optimal flott stout med en smooth nese av kaffe og sjokolade, ditto maltsødme i smaken, kaffe, mørke frukter, humlebitt et cetera. Et staut tips til mange av dessertene nå i jula, bare så synd at den i skrivende stund er utsolgt fra leverandør. For min del har jeg allerede stashet den i kjellerboden ved siden av annet snacks til julekosen, som R10 (Rochefort 10) og W12 (Westvleteren 12) og humlefine IPA-eksemplarer fra Ballast Point og Ale Smith. Går en fin høytid i møte, gjør det. Hadde jeg bare fått kloa i en Stille Nacht fra De Dolle nå, så skulle jeg ha sluttet forlange på en stund.
Men jeg gir meg der, kommer på flust av unike særheter jo mer jeg lar tankebanken bryne seg på det. Clown Shoes Brewery for eksempel, med sin porter Genghis Pecan (brukte over 90 kg pecan-nøtter). Dogfish Head Brewery har den infamøse Chicha, der spytt er stikkord. Rogues Ale nevnte jeg tidligere med tanke på Beard Beer, og det eksakte bryggeriet der har en brygge-CV som kan vise til bruk av alt fra bacon, sirup, peanøttsmør til hasselnøtter, bananer, tørket rød chili. En av de mer snodige mixturene kommer kanskje fra Colorado-bryggeriet New Belgium Brewing med sin Lips of Faith-serie som blant annet har noen variabler som kan skimte med smaknyanser av kokos og karri. Den er weird. Stuart Howe i Sharp's Brewery eksperimenterte også med karri, chili og diverse. Han kunne i tillegg finne på tilføye både kavre, kardemomme, ingefær og fenikkel. Personlig synes jeg Imperial Creme Brulee Stout'n til Southern Tier virker interessant, mest på grunn av at jeg er en sucker for sukker, eggeplomme, fløte og vanilje. Sist stikk går til våre danske venner i Midtfyn Bryghus, som nylig lanserte det nye ølet til Chili Klaus, Ghost. Spesi det også, men det jeg ville egentlig hinte om her var da bryggeriet i 2010 lot håndbryggeren Erik Nielsen (vinneren av Sydfyns beste påskebrygg) brygge sin vinneroppskrift hos seg (litt som det Nøgne Ø her hjemme gjør med NM-vinnerne, ikke sant?). Resultatet ble det mørke belgisk inspirerte ølet Fisherman's Ale Rough Snuff. Der den store snakkisen og fokuset var blant annet at ølet var brygget på snus av alle ting. Noe som igjen kulminerte ned i at ølet ble ulovlig i Danmark, men ikke virket så negativt inn på humøret til Midfyn-eieren Eddie Szweda. Tvert imot, den karen smilte fra øre til øre. De skapte et navn. Som han sa "Det spiller ingen verdens rolle om man brygger verdens beste øl, hvis ikke folk vet om det". Lar det bli siste ord..
-Bogart.