_

søndag 10. april 2016

Ny Kvartett Under Lupen






Den øl-relaterte turen starter i dag på "den fremste øya", Frøya. En øy og kommune i Sør Trønderlag som nå også har fått et eget bryggeri de kan skryte av. Etter å ha gått til innkjøp av gjæringstanker og produksjonsutstyr fra Frankrike i slutten av 2014, tikket endelig meldingen inn i midten av Februar i år at avklaringen fra Helsedirektoratet var gjort, bevilgningen var et faktum. Bryggeriet Frøya kunne starte offisielt med sine babysteg, og noen av de første ølene det ryktes om som kommer er blant annet en Uttian Ale (bryggeriet holder jo til i et tidligere lakseslakteri, Uttian Fiskeoppdrett) samt en porter, pils, bayer og en pale ale var det også rykter om skulle poppe opp ganske tidlig i porteføljen. Bryggeriet Frøya har også dvelt litt over tanken på å selge lokalt vann også, i Oktober 2015 ble det klart at Frøya ble kåret for å ha det beste drikkevannet i Midt-Norge, så kvaliteten skal det ikke stå på. Virker som det er flere og flere småbryggerier der ute som tenker i de banene for tiden, bare på sørlandet har vi både Åmli Bryggeri som vurderer gjøre business med det lokale Åmli-vannet, samt Lindesnes Brygghus er jo allerede godt i gang med salget av sitt Drikkevann. Når det gjelder kapasitet så gikk det først rykter om at de hadde 10 gjæringskar installert blant annet, at de ville brygge en 5000 liter hver tredje uke osv. Usikker på om data'n har forandret seg noe nevneverdig. Gikk også litt buzz rundt at de skulle brygge for tapping på statlig linsens osv. Og "når jeg snakker om "de" her, så snakker jeg om visse aktører fra familien Aass. Christian og broren Tommy Aass, som så vidt meg bekjent er hovedaktørene bak Bryggeriet Frøya. Et bryggeri som har hentet logoen fra det gjenkjennelige ausekaret. Som det sies, tradisjonelt sett et av de viktigste verktøyene for en brygger og sjømann. Og som Bryggeriet Frøya selv hinter til, at de føler det er på sin rette plass at de representerer dette ausekaret i og med at de føler en sterk nærhet og tilhørighet til kystkulturen og at som følger med den. Angående logoer og utseendemessige elementer her så må jeg få lov til å komme med en pen bukett ros for navnbruk og designarbeid med tanke på etikettene her. Blir innholdet like yo som kvaliteten til flaskekroppene som rommer ølene så skal ikke undertegnede i hjørnet klage i hvert fall. Liker tråden de har lagt. Og angående designen her, så er det vel bare rett og rimelig kaste ut litt shout-outs til Frøya Produktdesign som står bak de meget givende og fjonge etikettene. 


For neste øl-relaterte destinasjon må vi ta turen lengre Nord, til Evenskjer i Troms (rett ved Evenes flyplass), der finner vi Skavli Brygghus med Liss Kanebog i spissen. En business som har kommet litt lengre på sin ferd enn overnevnte bryggeri fra Frøya. Forruten selge øl fra sin egen gårdsbutikk til lokale barer puber og restauranter, har de også nå fått utvidet øl-lanseringene sine til spesialbutikker som Gulating og diverse. Her på Sørlandet så jeg blant annet tilgjengelighet på representanter som deres american pale ale Humle og Honning (som også finnes i en DIPA-variant på 9,9%). Sterkvarianten fikk terningkast 5 for ikke så lenge siden av Dinside, hvis det måtte bety noe. Min bror, som er meget så glad i honningbaserte øl kunne skrive under på at denne hadde re-buy takter over seg. Uansett, honning-øl ønskes velkommen, det norske markedet trenger flere verdigheter fra den sjangeren, min ærlige mening. Amber ale'n Sjef så jeg også i butikkhyllene, sammen med wit-varianten Hvit og en annen APA kalt Lys Og Fager. Ser også i katalogen at de blant annet har en stout ved navn Sorte Får, dog, spørs hva Harald Berentsen i Egersund tenker om akkurat det. Som på sin side har en nydelig butikk-stout ved samme navn (som nevnt tidligere, et øl som i sin tid ble dedikert VM i saueklipping, derav navnet). De fleste ølene så langt fra Skavli Brygghus har blitt dedikert skatteklasse D, altså lesker til butikkstyrke. Unntakene her er overnevnte Humle og Honning i polstyrke, IPA'n Bjørnhågen (6,6%), Finnbyen Porter (som ble vinneren av hjemmebrygger-konkurransen under Jernteppe Festivalen i Hammerfest 2015, etter oppskrift av Christer Ringheim). Har også en limited edition sak kalt Høstgull (6%) en IPA med lokalt brønnvann og en touch av stikkelsbær. I tillegg har de røykølet Rallarøl (6%) brygget til en festival i Narvik i sin tid, samt overnevnte stout Sorte Får. Har også brown ale juleølet Hop'San (4,7%). Med andre ord, har opparbeidet seg en ganske fyldig katalog føler jeg til å ha vært så liten tid i sving. Så all ære til Liss Kanebog for det hun har fått til her, vinner ikke hvis man ikke satser, og det gjorde hun, har investert nærmere millionen på bryggeri-drømmen så, undertegnede krysser fingra for en fremtidig lønnsom business. Skulle bare mangle. Under her ser dere noen snapshots av de ymse variantene, design-look'n her står Milla-Design for så vidt jeg har forstått. Litt "blend" i kantene i forhold til de ansiktene som Frøya Produktdesign sto for kanskje, blir ikke de store utgiftene til fargeblekk her i hvert fall. Neida, ansiktene er helt kurante, ingen ting galt med de, pluss at det er jo innmaten som ruler showet til slutt uansett. 













Så var det på tide trekke snuta sør over igjen, mer presist Grunerløkka. Dog ikke Grunerløkka Brygghus (som sikkert hadde fortjent litt omtale de også) men Kolonihagen Bryggeri. Som startet opp på østlandet senhøsten 2013 av grunderne og bryggerne Arnt Ove Dalebø og Jon Frede Engedahl. Der de i starten virket ha mest fokus på tapping av øl til sine egne serverings-steder (Bryggerstua, Høyloftet etc). Bryggeriet startet i en liten bryggekjeller der det tidligere hadde vært et gammelt maltlager. I likhet med Eiker Ølfabikk fra Mjøndalen og Grim & Gryt fra Hareid så snakker vi også her om fullt fokus på økologiske øl (som de sier, fordi det er best for åkeren, for kornet, for gjærstammen, for humleplanten og humleblomsten, og de selv). Sikkert det. For at de skal sørge for at all etterspørsel blir ivaretatt, så har de også inngått for tiden et samarbeid med brygge-entusiastene fra Færder Bryggeri i Tønsberg. Og i likhet med Skavli over her, så begynner også produkter fra Kolonihagen Bryggeri vise sitt ansikt i diverse ølutsalg og Meny-butikker rundt om i landet. Ikke for mange varianter tilgjengelig, men i hvert fall 2 tåelig solide øl er det mulighet for hanke inn her jeg bor. Snakker butikkstyrke variantene India Pale Ale Dry Hop Cascade (som var vel deres første batch også) og single-hop hveteølet Bavaria Tettnanger. Som sagt, helt greie øl skulle plukke opp. I følge hjemmesiden til Kolonihagen Bryggeri så er det fortsatt bare 4 ulike øl i bevegelse så langt fra aktørene her fra Grunerløkka, de to siste ølene i katalogen er Imperial India Pale Ale Dry Hop Cascade og batch #003 India Pale Ale Dry Hop Mosaic. Når det gjelder førstnevnte øl her, India Pale Ale Dry Hop Cascade, så snakker vi ikke om noe single-hop lesk. Nope, stemmer at den er tørrhumla med den klassiske amerikanske c-humla Cascade under gjæringen, men er i tillegg inkludert Mosaic som bitter, smaks og aromahumle. Ølet har en IBU på 42. Venter i spenning på flere lanseringer fra denne slice'n av bryggerikartet utover sommeren. Og design-messig, ja, ryddig, gav meg medisin slash De Molen vibe. 


Peker kompassnåla nordover igjen, til Kristiansund og det nyoppstartede Randhav Bryggeri. Grunnsteinene her ble lagt ifjor, og med en samlet hjemme-bryggingerfaring på over 20 år så skal det absolutt bli spennende se hva aktørene her kan diske opp etter hvert. Entusiastene holder til i den gamle Nordlandet Brann-stasjon med trioen Erik Ingebrigsten, Dag Sveen og Krister Romunstad Hopen i spissen. Sistnevnte Krister som etter ryktene begynte som bryggerassistent ved Erik Ingebrigstens garasjekjeler som attenåring. Han har gått gradene si, for i dag fungerer han som Randhav Bryggeriets daglige leder. Når det gjelder Dag Sveen så startet han opp med interessen rundt brygging i 2013. Startet opp på kjøkkenet som mang enn annen entusiast, og har i dag stilling som markedssjef og kvalitetskontrollør for leskene som kommer ut av kjelene til Randhav. Erik Ingebrigsten selv har holdt interessent i gang lengre enn sine to kompanjonger, interessen her tok sine første babysteg i 2006, kan si, etter inspirasjonen ble godt vekket opp etter en tur til statene. Erik er konseptutvikler og bryggerisjef, og har også tidligere fungert som øldommer gjennom Nordbrygg på diverse NM-mesterskap i hjemmebrygging. Har et navn der ute, med andre ord. 


Kan ta et kjapp titt gjennom katalogen til Randhav Bryggeri, siden vi først dulter innom si. Her er det flere varianter med "one to watch"-sticker over seg. Angående sesong-varer så kommer det til å poppe opp både vår, sommer, høst og vinter-øl skal vi tro deres egen hjemmeside, samt at det som seg hør og bør også kommer til å dukke opp juleøl-varianter, både til pol og butikk. Er i hvert fall det som er planene fra Kristiansund bryggerne. Men kan gå litt mer detaljert inn i sortimentet her når det gjelder de mer "sterke", her har de på menyen blant annet en Garasjen American Brown (5,5%) som kan oppdrives både på 0,5 flaske og 30l Slimline KeyKeg. Stikkordene her er Pale-malt, caramel, hvete og ristet bygg, i tillegg til humlekombinasjonen Cascade og Willamette. Er generelt god fan av amerikanskpreget brownies, så dette håper jeg at jeg får grabbet til meg en referanse på en gang i tiden. Pale og Caramel-malt er også stikkordene for IPA'n Orohena India Pale Ale. Den har en prosent på 6,5 store, og humlebildet her hinter til bruk av både Centennial og Cascade. (også tilgjengelig på 0,5 flaske og Slimline KeyKeg, gjelder forresten samtlige øl lansert fra Randhav Bryggeri). Kaffestout'n Volckmars må også rettes spotlight mot, og det faktum at de har har hanket inn vardekaffe fra Handelshuset Patrick Volckmar ved Normøre Musem. Derav navnet på ølet. Snakker museumscafe, der de interessant nok pusher rundt med en kullfyrt kaffebrenner fra 1870. Trolig den eldste i Norge. Det om det. Annir Saison (6%) virker også interessant, her har de kjent sin besøkstid med den japanske Sorachi Ace humlen, samt "dattera til simcoe", Mosaic. Setter den på bucket-list'n denne også. Og når det gjelder butikkstyrke, så har Ranhav Bryggeri (foreløpig virker det som) kun et par eksempler å vise til. Det er session IPA'n Ronui (4,5%) og det belgisk inspirerte hveteølet Pahana Wit (4,5%). Interessant navn på sistnevnte om jeg så skal si, har selv studert mang en time rundt myteologien til Hopi-indianerne i Arizona og omegn. Der er jo Pahana en sentral skikkelse, the true lost white brother of the Hopis. Usikker på om det er akkurat dette bryggerne i Kristiansund hadde i bakhodet da de navngav Wit'n sin, uansett, skal bli spennende oppdrive denne lesken også med tiden. Setter pris på en god wit, alltid gjort. Når det gjelder Session IPA'n så er det alltid interessant vite hva slags humler man pryder meny'n med, her er det representert med trioen Mosaic, Centennial og Cascade. Gjengangere altså, virker som de er glad de to klassiske amerikanske c-humlene her i Kristiansund, ditto når det gjelder mosaic'n. Foreløpig virker jo Cascade bli brukt i alle ølene her med unntak av Kaffestout'n. 





























-Bogart