_

onsdag 6. april 2016

For Stor Ballast For Punks?







Spill med her, la oss for gøy tenke for oss et scenario der for eksempel Lervig Aktiebryggeri og Haandbryggeriet har bestemt seg for å gjøre en collab sammen. La oss si en Quad bare for sette noe konkret på tapeten her. De brygger, no problemo. Tonen virker hyggelig og kameratslig. Ølet fatlagres i Drammen. Og mens aktørene på begge sider venter i spenning, skjer det noe. Mack Bryggeri kjøper opp Lervig. Gikk fra en eierandel på 3,96% til mer eller mindre total ownage over natta. Slår ned som en bombe og greier, blir skikkelig snakkis. Oppkjøpet går dårlig ned hos Haandbryggeriet, i så pass grad at de mer eller mindre velger å kutte arbeidsforholdet med Mike Murphy og Hillevåg. Og hvordan viser Drammenserne det? Jo, de tar kontroll over de pågående collab-arbeidet. Lanserer samarbeidesølet som deres eget. Bruker den tiltenkte etiketten, men bare stryker ut navnet til Lervig med penoltusj før man legger den i print. En måte sende en bedskjed? Og denne tankebanken jeg just presenterte her nu, minner veldig om det som gikk ned under den ferskeste collaben mellom Ballast Point fra San Diego, US og skottene i Brewdog. Tenker på det faktum at da Ballast Point ble kjøpt opp av New York baserte Constallation Group (selskapet som også har taket rundt flere meksikanske øl-aktører, blant annet Corona-brand'n, Modelo, Pasifico osv) så reagerte skottene noe ala det samme som overnevnte Lervig gjorde i det fiktive eksemplet over her. Brewdog lanserte samarbeidsølet som sitt eget, rett og slett bare tusjet over Ballast Point-navnet, og lanserte det som Brewdog Shipwreck (13,8%). Er i hvert fall den historien som hviskes rundt på diverse øl-hjørner, og har gjort en stund. Ferskeste ytringene den veien hørte jeg fra review-duden Simon Martin fra den populære youtube-kanalen RealAleCraftBeer. Kom med noen fine innspill han og. Mange stiller seg spørsmålet, var det nødvendig? Skulle man sette et standpunkt her? Vet ikke, kjenner ikke saken godt nok, men linkene mellom Brewdog og Ballast Point går langt tilbake, hadde tett business. Skottene var aktørene som i stor grad foret BP-produkter til Europa, akkurat som det de gjør nå med Stones Brewing. Er en døråpner. Så, skottene føler seg kanskje forbigått av noe slag. Men skulle det vise seg at sakens kjerne skulle stemme her så er det allikevel ikke helt overraskende. Brewdog har jo allerede gitt hint mot at de ikke skal selge noen Ballast Point-øl på noen av deres Brewdog-pub'er osv. De legger ikke noe i mellom. Gjorde de ikke noe av det samme mot Camden? Sikkert noen som husker at det ikke er så lenge siden heller at Brewdog "slang litt med kjeften" mot blandt annet Nøgne Ø også, da spørmålet rundt diverse sell-out kom opp i en blogg-artikkel på Brewdogs egen nettside. Kort fortalt ble det hintet mot at Nøgne ikke var det samme lenger, mistet gløden osv". Kan sitere noe fra James og resten av gjengen, "Within months of selling to a mega beer company, Nøgne Ø founder and former CEO Kjetil Jikiun postet this message on Facebook. He Said the new buyers had esured "Nøgne Ø The Uncompromising Brewery was changing into Grey Ø The Average Brewery and the new values introduced were "Good Enough. Mediocre. Average. Kjetil left, obvisouly distressed as to what become of the brewery he loved. At the time of this acqusition both Kjetil and Hansa (the Buyer) insisted nothing would change. It abviously did, and quickly". Sitat slutt. Så spør som det blir noe mer Brewdog-collabs på Nøgne den nærmeste tiden. Nå sier jo vissse rykter på hjørnet at muligens hele schedule'n med Horizon Tokyo Black skal bare bli faset ut, forsvinne hen. Norges best rate'a øl, altså. Men ja, mulig det bare er et piss i vinden av et rykte også, så. Og mulig det er like mye Mikkeller som setter beina ned, som skottene. Poenget er uansett at Brewdog virker ikke redde for å ta en lite oppgjør, si sin mening, gjøre sin ting. "Independence Is The New Craft" er jo nærmest en slogan der borte. Visse sjefshoder i Brewdog mener jo også at hvis man selger ut mer en 20% av business'n, ja, så kan man ikke kalle seg noe "craft-brewery". Mulig MillerCoors sitt oppkjøp av Saint Archer og CG-innrykket i Ballast Point, kjøpene av Elysian, Goose Island, Camden Town Brewery, Lagunitas (som Brewdog også nektet selge ølene til da Heineken-krefter kjøpte opp 50%), Meantime, Golden Road osv måtte få sin reaksjon. I dunno.. det jeg veit er at noen tjente 1 billion dollar på BP-deal'n.


Hvis tilgjengeligheten er der, så er Sculpin IPA fortsatt en av mine "Go To Beers", har liksom den og AleSmith IPA'n som utenlandske gjengangere på IPA-siden av ting hvis de lar seg oppdrive. Grapefruit-versjonen skal heller ikke køddes for mye med, prioriterer faktisk den foran standard IPA'n hvis jeg kun har bestemt for å plukke med meg en. Habanero-varianten taklet jeg heller dårlig. Liker pepperpreg i ølet, men måtelig måtehold er som klisjeen sier, alltid best. Ballast Point hadde holdt koken alene i 19 år før Constallation Group gjorde sitt inntog. Opprinnelig grunnlagt av Jack White, Pete A'Hearn og Yuseff Cherney. Holder som nevnt reir i San Diego (enn så lenge) skal bli spennende å se hvor mye forandringer som kommer til å gå ned. Eventuelt hvor mye av det skal sentral-iseres på østkysten. Tenk hvis man snart kan nyte en Schulpin Grapefruit kokkelert i New York? Men fra halvspøk til fullt alvor, mikroaktører blir kjøpt opp titt og ofte. Merker det her hjemme også, er bare litt over 2 måneder siden det ble offisielt at Hansa var ute med sjekkheftet igjen. Denne gang var det Trondheim-aktørene Austmann det gikk utover. Føler ikke det ble like mye blest rundt den overtagelsen som det man ante konjunkturene av da Hansa i sin tid kjøpte opp aksjene til Nøgne. Kan selvfølgelig takke markedsansvarlig Thomas Sjue i Austmann for akkurat det. Han gjorde det temmelig pent og pyntelig klart for oss hvorfor det ebbet akkurat ned i den konklusjonen. Som han sa, de har levd på et eksistensminimum i snart 4 år. Nå kan de få avlastning på produksjonsbiten av ting, samtidig på albuerom til utvidelse av horisonter når det gjelder nye kreative brygg, nye spennende collaboer. (som de allerede er godt i gang med, på flere hold. Ikke lenge siden det dukket opp en imperial stout fra et samarbeid de gjorde med legendarene i De Molen, en barley wine fra collaboen med Kaapse osv). Og pssst, ikke glem at de snart skal ut i innledende Bryggeribråk-runde mot Bådin, 11 April.


Shipwreck-collaboen, var ikke det første samarbeidet mellom skottene og amerikanerne. Nope. I Midten av November 2011 samarbeidet Brewdog (james, stewart og bruce) og Ballast Point (Yusseff Cherney) på en San Diego Scotch Ale med Amarillo, First Gold og Challenger. lagret på Whisky-barrells med rosiner druknet i Ballast Point Rom. Btw, rom og rosiner mixturen går under navnet "boerejongens" i Holland. Interessant produksjon uansett. Og når det gjelder overnevnte Shipwreck collabo, som det "ikke ble noe av" (for Ballast Point sitt tilfelle kan vi) så var dette en so-called american strong ale, 13,8% røkt sak, toast'a mars-mellows, og toner av mango, aprikos og fersken fra Speyside-cask'a. (brukte også Islay cask's). Til ølet ble det i tillegg introdusert oaxacan-krydder i noen av tønnene, en spice-mix laget av kvernet havsalt, chilipeppers og tequila mark. Fristende? Som sagt, virker interessant nok. Ballast Point har en relativt svær katalog av øl-releaser, til tross for det, har faktisk gjort oppsiktsvekkende få collab-brew. Ikke lett finne noen god oversikt i hvert fall. Forruten de overnevnte kommer jeg bare på et par øl de har gjort sammen med japanske Coedo Brewery (East to West IPA blant annet) og Rye IPA'n som kom ut av collaboen de gjorde med Half Acre Beer Company fra Chicago. Og nei, har ikke glemt den nå avsluttende produksjonen av Sessin IPA'n San Diego County Session Ale, brygget som inkluderte både Ballast Point, Stone Brewing og recipe'n til Kelsey McNair. Men et øl jeg holdt på glemme her var India Pale Lager'n de gjorde sammen med Sierra Nevada, Electric Jay (8,5%). Det er sikkert plenty andre, men sitter allikevel med et inntrykk som sier at Ballast Point ikke føles som det bryggeriet som akkurat reiser med rundt og collab'er mest. Ikke at det betyr noe her, bare en generell tanke. Brewdog på sin side har en småfin og interessant collab gående med J. Wakefield. Sistnevnte bryggeri fra Miami som til tider virke gå under navnelappen "King of Berliner Weisse". Så ligger litt i kortene at vi får se en collab under den sjangeren, ryktene på hjørnet sier en Blitz-variant. Ikke noe lett tilgang her. Her må man fysisk bevege seg til de få stedene som gidder få den på tapp. Snakker øl-serie med kun lansering på keg, så get Up n'nNN.




I følge James Watt fra Brewdog, så spanderte ham og Martin Dickie (co-founder'n) i 2006 en tidlig versjon av stout'n Paradox (et øl de har laget godt over 30 versjoner av til nå) til øl-gallionsfiguren, journalisten Michael Jackson. Og det var den nydelige feedbacken og lovordene herfra som gjorde at engasjementet til Watt og Dickie tok ekstra av, at Brewdog-konseptet tok et langt sted nærmere realisering. "Quit your jobs and start making beers". Henger fortsatt et bilde av Michael Jackson og Martin Dickie inne på Brewdog-hovedkontoret i Aberdeenshire. Noen av de ferskeste ryktene fra denne kanten er at Brewdog nå holder på eksperimentere med utvikling av egen humle i Yakima Valley. Og siden jeg raller rundt med tilfeldig Brewdog-knowledge her så kan jeg også nevne for moro skyld at det er kun i Norge og Sverige at Brewdog eksporterer (kan egentlig si, selger) sin butikk-blond variant Trashy Blonde. I de fleste andre land har ølet blitt faset ut til fordel for Dead Pony Club. Så, kanskje prise oss litt ekstra lykkelige for at vi har begge to tilgjengelige her på fjellet. Ikke noe dumb ass blond ale den Trashy Blonde'n, matcher Nøgne sin imo. 

Ser at Constilation Brands med oppkjøpet de gjorde av Ballast Point at de skal forsøke grabbe til seg en bit av den stadige ekspanderene craft beer-scenen. Og med seg på lasset nå får de en tåelig decent murstein i form av Sculpin IPA'n. Som uten tvil en av de aller største IPA-klassikerne der ute på markedet fortsatt. Foreløpig falt litt bak hypen til visse varianter fra Tree House og Hill Farmstead osv, men rangeres fortsatt som en bauta innen sjangeren, akkurat som Ale Smith IPA'n, Bells Two Harted Ale, Alchemist sin Vocal Banger etc. Og ja vil også dra inn Stone IPA i den sammenheng. Uansett, en fortjent anerkjent IPA i min bok. BP sin Sculpin IPA bærer røtter tilbake til en gammal hjemmebrygger-oppskrift. (eller faktisk 2 IPA-oppskrifter mixet sammen). Kan vel også si at ølet hadde mye av æren for at Ballast Point kom skikkelig på øl-kartet i 2010, da de gjorde det meget så gjevt under årets World Beer Cup. Fikk allerede i 2007 bronse under Great American Beer Festival. Når det gjelder ølet i seg selv så har det ikke det mest kompliserte malt-bildet, 4 stk, har carapils, domestic 2 (row malted barley), caramel vienne, caramel malt. Danner maltkroppen som skal klinsje den humlesterke tilstedeværelsen. Kan også ta med at i San Diego her så tilsetter de også humle i selve mesketønna. Og senere i prosessen er det alltid som seg hør og bør humletilsetting før vørter. Til bitterhumle brukes 'CTC-mixturen, representasjon av columbus, centennial og chinook. Humler med høy alfasyre, gir også gir fra seg litt gjenkjennelig spice. Generelt mye humle, hørte at de brukt litt over kiloen med humle i hver barrel. Og  White Labs 001, California Ale Yeast står for gjærstammen. Og om ikke Ballast Point er så veeldig aktive på collabo-fronten, så virker de i hvert fall veldig lett på labben når det gjelder squeeze ut flere varianter av allerede eksisterende produkter. Har vel kommet en nærmere 10 forskjellige editions ut av deres Sea Monster Imperial Stout. (kokos og sjokolade, bourbon, pepper, rom osv). Big Eye IPA'n til Ballast har vel en 6 forskjellige "oppfølgere", Calico Amber Ale'n har 7. Men blir småtteri i forhold til lanseringer som  Black Marlin Porter-serien, for den er det vel snart 20 variabler av nå, og den er enda langt bak alle de releasene som kom av Imperial Porter'n Victory At Sea (10%) for den har vel nå dradd på seg nærmere 50 ulike masker. Finnes mange flere eksempeler, Sculpin IPA'n er intet unntak. Her finnes det også mang en variant. Har smakt noen, langt fra alle. Sculpin Grapefruit er som nevnt tidligere en favoritt. Habanero, langt i fra noen favoritt. Originalen, decent. Men ikke sant, det finnes Sculpin-varianbler med jordbær, mango, kaffe, sitron, lime, is-te osv osv. Kua skal melkes vet dere. Men hadde vært interessant få tak i Big Eye IPA'n, satt den opp mot Sculpin. Snappet opp nyansene. Burde ha testet denne for lengst føler jeg, men men, får slenge den på bucket listen denne og. 
















"Jeg hadde en drøm om å skape noe så unikt, at ingen andre kunne oppfattes som reelle konkurrenter. Rett og slett fordi de jobbet på en ordinær plattform og var ordinære og gjennomsnittlige. Jeg hadde en drøm om å gjøre alle aksjonærer og medarbeidere rike. Ikke bare rike på stolthet og skaperglede, men også i form av penger og rikdom. For så sterk var min tro på den perfekte organisasjon og produkt, at den også er oppskriften på å tjene penger. En gang var vi på vei. Vi var faktisk på vei til å bli alt det jeg drømte om! Men så snek deg seg inn noen nye verdier. Ikke gjennom vedtak eller reviderte verdidokumenter, men gjennom mennesker som kom til enighet i små fora: på telefon, eller over middagsbordet. Disse het: Godt Nok. Middelmådig. Gjennomsnittlig. Normalt. Vanlig. Forsiktig. Langsom. Rolig. Trygg. ForutsigbarDette var nye fenomener. Til min forbauselse ble disse nye verdiene applaudert, og over relativt kort tid ble det originale tankegodset byttet ut. Skaperkraft ble oppfattet som unødvendig støy. Dynamikk ble oppfattet som utålmodighet. Annerledeshet ble oppfattet som risiko. Perfeksjonisme ble oppfattet som en kostnad. Kompromis-sløshet ble oppfattet som infleksibilitet. Satsing ble oppfattet som farlig.Og jeg oppdaget at den drømmen jeg hadde hatt, ikke lenger var på sporet av å bli materialisert. Det som skulle bli unikt og best var nå på vei til å bli vanlig og middelmådig. Eller sagt på en annen måte: Nøgne Ø, Det Kompromissløse Bryggeri AS holdt på å bli til Grå Ø, Det Gjennomsnittlige Bryggeri AS". - Kjetil Jikiun (tidl Nøgne Ø, i dag founder av Solo)". 


-Bogart