_

torsdag 19. mai 2016

Plankebyen Represent!






Fredrikstad neste, Østfold har absolutt noe bevegelse på gang. Vil ta for meg spesielt 2 aktører som jeg mener fortjener litt buzz og spotlight på seg, snakker Nøisom Craft Beer fra Øraveien i Gamle Fredrikstad og EGO Brygghus fra Torp, en av bydelene i Plankebyen. Joa, hadde jeg vært i det rause hjørnet i dag kunne jeg sikkert spandert noen go'ord både rundt den nye bottleshop-sjappa Ølgaarden og hjemmebrygger-prosjektet til Erik Appelgren og kompanjongen i To Tørste Guttær, men det for bli for en annen dag. Starter med førstnevnte business, Nøisom AS. Som i slutten av 2012 ble stiftet av litt over en håndfull øl-entusiaster. Bryggersjefen så vidt meg bekjent lyder navnet Stig Lundh, og kan også ta med Pål Pettersen her (som er en solid brygger, samt også en av hovedgrunnleggerne). Ting virker gå smoothly nok, diverse etterspørsel og hype har de siste årene vært vitne til at produksjonen har eskalert fra 70,000 liter året, til 350,000 liter, til tall som nå kan fortelle oss at kapasiteten på Nøisom i disse dager kan strekke seg mer mot 700,000 liter årlig. Pen stigende produksjonskurve det, husk, har ikke vært i sving alt for mange år. Det sagt, i motsetning til mang en annen norsk mirko-business, så har ikke Nøisom enda sitt eget utsalgssted (eller serveringssted om du vil) der de kan tilby sine ferske klasse D-varer vegg i vegg med kokekjelene. Dog, de har gode kontakter, spesielt lokalt, med pub'er, restauranter, bottleshops osv. Så de får spredd sine leskende vinger, Nøisom, skal ikke stå på det. Aktive også. I skrivende stund har jeg just snappet tak i 2 ny-lanseringer til butikkstyrke. Snakker om Solstikk (4,7%) en mixture av belgisk hveteøl og american pale ale. Delvis spent på denne. Andre var Belgisk (4,7%), vet lite om akkurat den, om det er en mer blond-type variant, en saison-ish?, wit? Uansett, er ikke så alt for lenge siden Nøisom slapp den ganske så pene butikkstout'n med Bringebær og Chili (4,7%), så litt forventninger ligger det i varene fra denne slice'n av Fredrikstad. Og angående aktivitet..


På høsten (eller skal vi si, rundt siste kvartal i fjor) lanserte Nøisom hele 6 lanseringer, dog skal sies at 2 av dem var rene nyheter mens den resterende kvartett gikk under fanen: juleøl. Imponerende uansett det si, slå i bordet med såpass. Kan ta for meg det som kom av nyheter den gang, da snakket vi Granny's Porter (8,2%) og Galaxy Chaser Imperial IPA (8,2%). Førstnevnte porter kan vi egentlig kalle Bearded Porter's bestemor. (Bearded Porter, er Nøisom sin standard butikk-porter for dere som ikke hang helt med på den linken). Når det gjelder DIPA'n her så avslører vel navnet en del av humlefokuset vil jeg tro. Begge de nevnte nyhetene her er fortsatt tilgjengelig via Vinmonopolets bestillingsutvalg på nett. Faktisk står Nøisom oppført med hele 14 forskjellige lesker på polets sortimentliste, og per i dag er det kun 1 av ølene som er "utsolgt fra Leverandør", og da snakker vi om Little Brother-collab'n Mango Gose (5,2%). Synd for min del, var en av de få ølene fra Nøisom som jeg fortsatt har på min "bucket-list", og derfor kunne tenkt meg en referanse på. Uansett, på bildet ved siden av her ser dere de 4 juleølene som ble lansert under polets November-slipp ifjor. Torreblot (6,8%), Nøisommelig Jul (6,8%), stout'n Olav Den Heldige (8,2%) og Lutefisk Øl (5,8%). Btw, førstnevnte Torreblot og den siste her Lutefisk Øl ble også sluppet til butikkstyrke. Kan likegodt siden jeg er inne på det, nevne ølene Nøisom har pr i dag tilgjengelig i skatteklasse D. Har allerede nevnt en håndfull da jeg dro tråden innom de nye ølene Solstikk, Belgisk, Bringebær & Chili, samt Bearded Porter osv. Vel, standard-sortimentet ellers kan tilby Cascadian APA (4,7%), som visstnok etter ryktene går pent i lag med klippfisk (så vet dere det, si). Kølsh'n 1 Øl (4,7%) er ikke en alt for dum kandidat til sjangeren, vel så god som Nøgne sin German Pale Ale og versjonen til trønderne i To Tårn. Må også ta med Nøisom Hveteøl (4,7%) som er en øl basert etter den tyske hvetetradisjonen. (og ikke den belgiske, som flere og flere norske mikrobryggerier virker prioritere. Kan det ha noe med at det ikke er verdens letteste sak, det skulle brygge en decent hefeweizen? Kanskje). En av mine butikk-favoritter fra Nøisom er session IPA'n Birdie Num Num (4,7%). Fresh liten sak. Og kan ta med som en fun-fact for geeks der ute av den fjonge papegøyen på etiketten går under navnet "Pretty Polly" og ble i sin tid illustrert av kunstneren Thore Dahle. Kjører en ganske simpel stil på look'n sin Nøisom, gjør det, men det funker. Men at de blottlegger sine etiketter med et fargespekter 'ut av en annen verden', det skal de ikke ha på seg. Vel, siste rest av butikksortimentet som bør nevnes er: Placebo (3,7%), Placebo, som opprinnelig var et av varemerkene til aktørene som tidligere gikk under navnet Fredrikstad Mikrobryggeri. (altså, før det byttet navn til de vi kjenner i dag som Nøisom AS/ Nøisom Craft Beer). I katalogen finner vi også den økologiske american pale ale'n Urban APA (4,7%) samt Bonfire Blond (4,7%). Sistnevnte øl som er mer en APA, enn blond (som kanskje man ville tolke det som, mener, ut ifra navnet). Navnet ja, som oppsto da bryggerene i Nøisom en arbeidsdag gikk tom for strøm midt i produksjonen av nettopp sistnevnte øl, og måtte derfor ty til et bål i hagen til Stig Lundh for å kunne koke ferdig malten. Alltid en mening si. 
















Har tidligere i bloggen her snakket varm og friskt mot de flotte Nøisom-glassene som sikkert kunne rettferdiggjort en designerpris eller to, men tar ikke noe repetisjon på de i dag. Vil heller ta for meg resten av øl-katalogen, da med fokuset mer rettet mot de edle dråpene som finner her til polstyrke. Allerede nevnt noen, men de har en del, Nøisom. Kan starte med det Nøisom-ølet jeg sist la en referanse på, IPA'n Slim Simcoe (6,8%). Var en absolutt verdighet fra bestillingsutvalget dette. Messy Rye (6,8%) er deres rug IPA. Ølet Nøisom Redneck (6,8%) er en sak som går under kategories AIPA, en so-called amber india pale ale. Ellers har de Black IPA (6,8%), overnevnte Mango Gose (5,2%) og Nøisom Eplekjekk (5,8%). Siste her, en saison, som er en av de ferskeste nyhetene skal sies, godt se at det er aktører der ute utenom Balder Brygg fra Leikanger som satser kortene sine på litt epleøl. Bra det. Må også huske her ta med brown ale'n Somnus (6,3%) og imperial saison stout'n Corvus (10,2%). Dett var dett av de mer sterke dråpene, men skal sies at Nøisom har også en rekke andre lesker som også fortjener litt rettet søkelys, til tross for at de er kanskje litt vanskeligere oppdrive. Disse er for eksempel: Whipahl (5,2%). En IPA som Nøisom brygget til Havnelageret i Fredrikstad, aktørene her har også tidligere samarbeidet med fruktølet Mipahl (5,2%) og en annen IPA kalt Lemcyon (7,2%). Sistnevnte IPA som Nøisom ifjor også drasset med seg til blant annet Kristiansand Ølfestival. Sent 2013/tidlig 2014 så brygget Nøisom en IPA som blant annet kom på tapp hos Gyldne Høne i Halden, snakker her om Virgin India Pale Ale (5.2%). En annen IPA, kalt Rett I Fletta (6,6%) var også i 'sving' en periode, i hvert fall tilgjengelig i Sarpsborg, på Førtito Bar & Bowling. Usikker på hvor mye og hvor lenge de hadde stout'n Ravn (7,7%) ute på markedet, samme gjelder APA'n Nøisom American Blonde (6%) og Dry Hopped Elisabeth (7,1%). Sistnevnte som var Nøisom sitt første forsøk på en engelsk IPA. Tja, føler det var en gjennomgang av det mest sentrale fra denne katalogen. Foruten det tidligere nevnte Gose-samarbeidet med Little Brother, samt et collabo-brygg med Christiansand Brygghus (deres batch #100, en DIPA kalt C) så er det relativt få prosjekter fra Nøisom som inkluderer andre "store" brygger-aktører, foreløpig that is. Det kommer vel. Til slutt kan jeg hinte om at Nøisom-entusiastene har også brygget et par øl for Audun Vhile (founder'n bak Norsk Ølimport). Snakker butikk-IPA'ene Auduns Moneymaker (4,7%) og Profit, Baby (4,7%). På papiret kan det kanskje virke som 2 forskjellige øl, men nope, innholdet er det samme. Til tross for forskjellig pris. Kan si, virker litt i samme gate som det grådige konseptet som danskene i Amager Bryghus dallet rundt med på sin Sinner-serie, bare dobbel så kynisk. Og undertegnede liker det, at folk har baller nok til å utføre gimmik'n. 


Over til Plankebyens andre "storhet" innen mikrobrygging, Ego Brygghus. Som holder hus i en tidligere papirfabrikk i bydelen Torp i Fredrikstad. Og folkene bak dette spesifikke bryggeriet var (foruten et par investorer) den nylige avgåtte bryggerimester'n Christer Edvartsen og daglig leder og salgsansvarlig Halvor Pagander Lindrupsen. Ble etablert i 2014, og "ryktene på hjørnet" her sier at det var enten Ego Brygghus eller Slumpelukko fra Voss som offisielt ble det norske mikrobryggeriet nr 100. Kapasiteten i starten hintet om en batch-størrelse på 5-600 liter, dog skal nevnes at Ego Brygghus satser i år på å brygge dobbelt så mye som det tallene viste i 2015. Og god PR hjelper sikkert godt med, så vil tro at produksjonen av reality-ølet Fredrikstad Anno1700 (4,7%) vil fungere som god drahjelp i anerkjennelsens navn. Til venstre her ser dere bildet av butikk-porter'n Plankebærer (4,7%). Blant annet humlet med Fuggles. En tåelig pen sorting, skal ikke nekte på det. Og synes også ølet ble presentert med en ganske så kurant navnkobling, likte valget. Men i motsetning til Nøisom Craft Beer, så kan ikke Ego Brygghus foreløpig skryte på seg et alt for stort sortiment når det kommer til polvarer. I skrivende stund står de oppført med 3 øl på polets bestillingsutvalg, men bare 1 av dem er tilgjengelig, Wheatade (5,2%). De to andre ølene som tidligere har vært mulig oppdrive er berliner weisse'n Lactic Rain (5%) og APA'n Regin In Citra (5,4%). Undertegnede har ikke fått noe referanse enda på surølet, men single-hop pale ale'n var ganske så fjong i kantene, så gjentar gjerne et kjøp på akkurat den. Skal dulte innom de litt sterkere ølene senere, vil først bare minne om resten av butikk-sortimentet som Ego Bryghus kan slå i bordet med. Kan nesten skimte med en variant i hver sjanger nå, her finner vi saison Ego Sesong (4,7%). Forresten, tidligere nevnte Fredrikstad Anno1700 (4,7%) er også en saison. (eller en farmhouse om du vil). Røde Toner (4,7%) er deres amber ale-kandidat, et øl med humlepreg både fra Statene og Tyskland. Gamlebyen Pilsner (4,7%) er en av de nyeste ølene i katalogen, her gjør de det som mang en annen mikro-aktør har gjort i det siste (les: Horten, Lervig, Nøisom, Kinn osv), det skulle lansere en mer humlepreget pilsner. Og angående pilsner, for et par år siden så hadde også Ego Brygghus en lys og lett en tilgjengelig under fanen Egoisten (4,7%). Et fiffy og passende navn, om ikke annet. Men av de ølene i klasse D, så må jeg si jeg finner blond-ølet Norsk Amerikaner (4,7%) kanskje mest spennende. Selv om det er sjeldent at jeg finner noen øl fra nettopp den sjangeren veldig spennende om jeg så må si det. Snakker her om et øl basert på en av vinneroppskriftene fra Østfoldmesterskapet i Hjemmebrygging 2015. (selve proffprisen). Anders Refsahl fra Refsahl Kompaktbryggeri er mannen bak vinnerølet, som interessant nok inkluderer norsk gjærstamme fra Stryn. (kjent som Whitelabs-merkelappen: WLP6788, Norwegian Farmhouse Ale). Og kan også hinte om her at originalen til Norsk Amerikaner opprinnelig hadde en alkoholprosent på 7 store, så litt justeringer har det åpenbart blitt. Men et decent resultat ble det. Og selvfølgelig moro at gjærprøvene til Bjarne Muri opplever at det er liv laga. 



Må jo også ta med at i likhet med Nøisom så har heller ikke Ego Brygghus foreløpig all verdens med såkalte collab-brews bak seg. De har fått Schouskjelleren til å brygge sin Ego Saison (6,5%) for en tid tilbake, samt at de også nylig har brygget en polstyrke IPA for Gulating-imperiet til Rolf Ivar Skår og gjengen (som nå straks skal åpne nye ølutsalg både i Kristiandsund, Hamar og Jessheim. Drar seg til med andre ord, liker det at Gulating nå har Sundbytunet og norges beste pils-brygger, Frank Werme med på lasset. Kan bli pene tider det). Men ja, over til den rød tråden igjen, Ego Brygghus. Om ikke de har engasjert seg nevneverdig i diverse collabs med "tunge" bryggerinavn, så har de i hvert fall kokkelert opp en del batcher til forskjellige utesteder rundt om. Mange serveringssteder som trenger et "husets øl" der ute, og plankeby-aktøren har gjort en decent jobb den veien. Har blant annet brygget en nærmere hådnfull øl til det populære utestedet Cafe Sara. En India Peach Ale (5,1%), en IPA kalt Je t'aime (6,5%) med stikkordene aprikos og lime. Siste har hadde vel lansering sent i fjor tar jeg ikke feil. De andre to ølene det er snakk om er Lost In The Mango (5,9%), en IPA, med selvfølgelig en nydelig navngest mot Jørn Hoel sin klassiske tango-tune. Siste er nok en IPA, denne gang en mørk sjokolade lesk med bruk av både citra og simcoe. Black Chocolate IPA (7,2%). Ego lagde også en Båthusteateret Pale Ale (4,7%) samt noen øl til Havnelageret (akkurat som de Nøisom tidligere har gjort). Laget også en trio øl-merker til butikkstyrke for Meny Kålsås (APA'ene Kålsåstoppen Soloppgang og Tur Ale og amber'n Utsikts Ale). Utestedet Tapp og Kork i Molde fikk også brygget en american pale ale som går under navnelappen Førstemann (5,3%). Og kan ikke gi helt slipp på Meny-samarbeid riktig enda, for Meny Alna er en kjent butikk for leserne av bloggen, har hintet en del mot akkurat den butikken tidligere mye takket være at både St. Hallvards og Fjellbryggeriet har i sin tid brygget eksklusive lesker denne veien. Vel, samme har Ego Brygghus, som pr i dag har laget 2 øl i retning Alna, disse er Alna Pale Ale (4,7%) og Alna Equinox APA. Siste her er ikke en single-hop om noen kanskje ville dra den konklusjonen ut i fra navnet, nope, ølet har også innslag av de to kjente amerikanske c-humlene: cascade og colombus. Nevnte over her saison Fredrikstad Anno1700 (4,7%) som jeg kaller et so-called reality-øl. Fleste lesere er vel kjent med NRK-serien Anno som fikk mang en nordmann ned i sofaen. Dette ølet ble til da Ego Brygghus smalt i gang et samarbeid med Morten Krogh, Magnus Ruud og gjengen fra Ølgaarden AS i Gamlebyen, Fredrikstad. (Som faktisk, pr i dag er en av de bedre ølsjappene i det langstrakte land folkens, utvalget er decent, både på flaskekropper og bryggutstyr. Hjelper ha gode linker til Gulating og diverse, og kan også nevne for eventuelt interesserte at Ølgaarden selv kom nylig ut med sin Ølgaarden Blond). Det om det, siste "collab" jeg vil hinte om er Smelteverket's Jamaican Blue (5,2%), en amber ale de lagde spesielt til Smelteverket i Oslo, og har etter ryktene flotte toner av både krydder og kaffe fra Bob Marley-øya. 


Siste øl-bolk jeg vil dra en gjennomgang på er ymse merkevarer som absolutt fortjener litt spotlight på seg. Tenker her i første omgang på de meget oppegående lanseringsseriene A Dark Mind og Damn Fine Coffee IPA. Førstnevnte Dark Mind-serie var et stout-slipp, som kom ut i de lagrede formatene: A Dark Mind Bourbon Barrel Aged (9,3%) og A Dark Mind Single Malt Whisky Barrel Aged (9,3%). Mens Coffee IPA'n (som er min favoritt-serie så langt fra Ego) kom ut i versjonene Konga og Nano Challa. Konga er kaffe-IPA'n med humlene Tomahawk, Kohatu og Motueka. Samt Yirgachefe-kaffe fra Etiopa (brent av Supreme Roastworks på Grunerløkka Brygghus). Når det gjelder A Damn Fine Coffee IPA m/ Nano Challa (7,4%) så har de også her brukt kaffe fra Etiopia, dog snakker her om kaffe fra Agaro, lenger vest i landet. Humleprofilen er sier Amarillo, cascade og Ahtanum. I følge Ratebeer sin database så er ølet nå kategorisert som: Retired, noe som er synd. Mener, hadde noe eget med seg disse batchene. Det om det. Ego Brygghus sin Batch#100 var forresten en barley wine lagret 4 måneder på bourbon-fat. Hadde en prosent på 9,5. Andre saker verdt dra frem? Vel, sier aldri nei til en decent DIPA, så mulig jeg må sette Double Ego (8,4%) på min bucket-list. Her har de også brukt Tomahawk, sammen med humlene centennial, cascade og mosaic. Angående DIPA, Ego sin tidligere double IPA som virket være sånn halveis poppis, var jo Mostly Harmless (8.6%). Dog tviler på om denne fortsatt er i produksjon, ble i juli 2014 lansert på Førtito Bar & Bowling. Et passende stedsnavn skulle lansere ølet sitt si, med tanke på at dette var Ego sin batch #42, og det første ølet deres som ble solgt over disk. En milepæl altså. Under Fredrikstad Ølfestival nylig så dukket også Ego Brygghus opp (selvfølgelig) med en ny gose, kalt Egose (3,3%). Har ikke hørt veldig mye buzz rundt denne foreløpig, men håper den rettferdiggjør en landsdekkende tilgjengelighet etter hvert. (dog har fått snik-peepet på etikett-designet her, og må si, i forhold til mang enn annen fresh Ego-look, så ble det ikke spandert all verdens med kreativitet på Egose-ansiktet i hvert fall. Meget plain løsning ble det. Uansett, er selvfølgelig innholdet som teller, men ville bare nevne det. Det sagt, virker som det også kom ut en bringbær-variant av Egose her også, så. Venter i spenning. Ellers, utenom den høytscorende amber ale'n Redness (5,1%) og berliner weisse'n Purple Rain (som kunne hatt godt av en re-lansering i disse dager for å sette litt ære på nylige avdøde prince'n, vil dere ikke si?) så er det ikke så mange andre øl jeg føler jeg har glemt. Noe småtteri er det, men det får eventuelt bli for en annen dag. Konklusjonen herfra er at Ego Brygghus er spennende nok, verdt følge nærmere i sømmene. Avslutningsvis vil jeg kaste ut en hel bag med props for designer-arbeidet til en viss Kristian. Mang en visuell deilige konklusjon har blitt dradd fra denne kanten, så Ego Brygghus gjorde en riktig gest da de dedikerte sin Black IPA Antikristian (7,8%) i retning sin kompis og designervenn. Absolutt. Vel, og før jeg klubber ned punktumet her må jeg jo selvfølgelig også hinte litt om det faktumet at Ego Brygghus klarte slå ut Haandbryggeriet under Årets Bryggeribråk. Overraskende resultat? Tja, vil muligens si det. Neste stopp for Ego blir nå islandske Borg Brugghus den 30. Mai, stepp opp, bestill billett. (16 Mai tapte forresten St. Hallvard sin 2.runde kamp mot svenskene i Stigbergets). Ikke glem også at snart går Østfold-mesterskapet i Hjemmebrygging ned igjen, vinneren av årets konkurranse vil også få muligheten til å få ølet sitt brygget hos Ego Brygghus (akkurat som det Anders Refsahl fikk muligheten til i fjor, ikke sant?) Dat's it, ønsker dere fortsatt en Mai du skjønne milde, og skulle gjerne ha skålet penværet inn med det nyeste fruktølet til Haand-bryggeriet, Jordbær (4,5%). Virker appellerende nok i disse sommerlige tidene, men må nok vente til i morgen, Fredag 20 Mai, er da lanseringen ventes på Gulating Ølutsalg avdeling Sandvika. Austmann kommer også med et nytt butikkøl innen relativt kort tid, Lervig Aktiebryggeri er på vei gjøre en collab med North Brewing Company fra Halifax, Uk, så, ting skjer. I podcast-verden også, her hjemme er det ikke lenger bare Vestkast som er det eneste øl-relaterte pod'n i gamet, nå har også Overgjæret og Bryggekast entret banen. Søk opp, last ned og trykk play motherfolkens. Verdige og oppegående konsepter verdt låne ørene til. Aiit, preikast mer inn i sommervarmen. Hei då, og hvil i fred Bonzo. Takk for 13 snille år. 




































- Bogart