_

mandag 12. september 2016

Nytt Fra BØ





Bergen Ølfestival 2016 er done diddely do. Bergenhus Festning er klappet og ryddet, entusiastene reist hjem. Altså vi snakker om 16 000 besøkende på 2 dager. Norges største øl-festival må det være. Og den beste? Tja, om ikke den aller gjeveste (noe jeg mener fort den er) så er BØ i hvert fall en faens god kandidat. Mener, hvis ikke den akk så lange og deilige lanseringslisten kan by på fristelser der ute for den generelle øl-fan, ja så vet ikke jeg hvilke trekkplastre som må til ytterligere. Var tonnevis av goodie goodies representert. Mange nye merker også, nesten 'overkill' av nyheter spredd rundt. Hvilket luxusproblem. Vel, skal ta for meg enkelt og greit de nye bekjentskapene som slo i mot meg da jeg leste BØ-meny'n. Er lange lister her, så tar ikke for meg samtlige slipp fra de ulike aktørene, langt ifra. Tar for meg varene som dasser rundt med nyhet-merkelappene.


Og hva er da mer logisk enn skulle starte med Bergens mikrobryggeri stolthet, 7 Fjell? De drasset med seg en hel bunch av katalogen sin, virker nesten som de dro med seg alle brand'sa de har involvert seg i. Nesten si. Og en av dem som var ny for min del var 7Fjell sin rug-stout, Eiffeltårnet (7,5%). Og tror ikke det bare er et nytt bekjentskap for min del heller, virker veldig fersk, ligger foreløpig lite feedback rundt denne der ute. Og skal nevnes at stout, slash porter-sjangeren er ikke den slice'n av øl-kartet jeg først forbinder Bønes og 7 Fjell med. Not at all. Selvfølgelig, de har sine kandidater spredd rundt også her, men for min del er det mer de kobberfargede, humlefokuserte, lett-drikkelige leskene som popper opp først i tankebanken når jeg skal dra noen relasjoner mot det mest fancy'e mirko-bryggeriet i Bergen. Og foruten overnevnte rug-stout har de også den relativt allrighte sortingen Morgenstemning (6,5%) representert i katalogen fra før. Kan jo i samme slengen gi et lite hint mot Svartediktet (7%) også, selv om det er en Black IPA vi her snakker om. En ganske undervurdert en også i min aug0. Både Morgenstemning og Svartediktet ble en del av menyen til 7 Fjell under Bergen Ølfestival, en meny som jeg allerede hintet til var grandios så det holdt. Snakker her om til sammen rundt 24 øl skal vi tro lanseringslistene som poppet opp like før festivalen åpnet dørene. Og av andre (relativt nye) mørke varer 7 Fjell hadde med seg så nevnes Storbynatt (7,5%), nok en rug ipa, denne også med cognac på laget. Nok et eksempel på en fersk nyhet av en mørking var ølet Gahr Smith Gahrsen og gjengen på Bønes lagde til baren Femte I Andre i Bergen. Snakker 90 liter rug stout, 2 og en halv liter cognac og 1 god kilo eikepall in the mix. Siste mørke nyheten fra Bergen denne gangen kom i form av sjokolade og appelsin-stout'n Jens Chocolate Oranges (7,5%). Snakker vi flytende deilige Jaffa-kjeks? Om det er Jens (som i Jens Eikeset) det hintes mot her må jeg bare regne med er sant. I likhet med de fleste andre stout'ene over her så ligger det ikke alt for mye data tilgjengelig, så regner det er et stikk mot CEO'en her. 


Dobbel'n Meltzer (7,7%) har jeg hintet mot tidligere, ditto på Trump-ølet The Donald (4,7%). Berliner-serien Ibsens Ripsbusker (5,5%) og Andre Buskvekster (4,7%) har jeg også gløttet litt mot tidligere, håper som sagt at disse to siste her finner veien til flaskeformatet om ikke alt for mange straksene. På tide at Bønes kommer med sure kandidater i butikkyllene. (Og det stikket går i retning Egersund, og Berentsen Brygghus også, og ja, tenker på berliner'n Panther 33 (3,7%) som også var mulig sette tennene i under årets BØ). Ny for undertegnede var også den spice'a golden ale'n Helges Spicy Surprise (4,7%). Snakker vi en krydret versjon av Småtøs? Og er det "hoved ambassadøren" Helge Algerøy som har fått lov dalle med en oppskrift her? Btw, hadde også ofret en drikkebong på old ale'n Ølur (8%). Brygget 7 Fjell dasket i hop sammen med islandske Borg.


Holder meg relatert til byen, la meg ta en titt på andre aktører i Hansa stat'n. Mer bestemt Bergenhus Bryggeri. Personlig kjenner jeg nada shit til bryggeriet, ikke smakt en tøddel av det som foreløpig har kommet ut av kjelene denne veien. Men kan nevne at under BØ hadde de følgende fristelser. Blant annet en trio til butikkstyrke bestående av røykølet Bambergenser, nitro-porter'n Death Before Decaf og saison Trash Nettle. Av sterkere saker kunne de tilby Bergenhus Eikbock (7,4%), Azacca APA (6,6%), bitter-pale ale'n Spruce Bringsteen (6,6%) og imperial stout'n Old Rurik (10%). Regner med vi hører mer fra bryggeri-mester'n Gareth James Stewart og resten av Bergenserbryggeriet her i løpet av 2017. Og sies at Bergenhus Bryggeri (som holder reir ved Zacharias-bryggen så vidt jeg har forstått) er det første bergenske mirkobryggeriet i sentrum på over 135 år. Videre må jeg også hinte om hva Ekangersmuget disket opp denne festivalen. Bergens minste bryggeri, plassert noen steinkast unna den industrielle giganten, Hansa. På meny'n her kunne vi spotte deres kjente amber ale Burgerbajer (5,2%), Kakemums (12%) siste der en stout, som de sier: "en stout med masse rart i". White IPA'n Go Gruv (6,4%), IPA'n Kalabalik (6,8%), tradisjons-ølet med einer og pors kalt Oppskåk (5,4%) og American Pale Ale'n Rabbagast (5,6%). Ekangersmuget hadde også noen eksempler på butikkstyrke, det var gose'n Liten Rakkar (3,7%), en liten hefeweizen med navn Guko' Hærlig (4,7%) og Ambrosia (4,7%). Sistnevnte en saison med bringebær og rabarbra. Ops, holdt på glemme golden ale'n Tidi (4,7%). Nevnte giganten Hansa over her, de viste også selvfølgelig ansikt under festivalen, dog tok ikke med seg noen nevneverdige produkter. De meste var "gammalt nytt" der i gården. Men skal ikke se vekk i fra at det gikk noen liter, både av Hansa Spesial IPA (4,7%) og best-seller'n Hansa White IPA (4,7%). Lysefjorden Mirkobryggeri disket også opp en stand med go'varer, nyheter for mitt vedkommende var imperial whiskey gose'n Høglenderen (6,7%), Lyse-fjorden Black IPA (6%), golden ale'n Gamleposten (5,5%) og de diverse collab'sa de gjorde sammen med RealAleCraftBeer-review'ern Simon Martin. Snakker om DIPA'n Hoppy Simon (8,5%) og Sour Simon Geitrams Berliner (5,5%). Buzzet rundt bringebær-fruktølet Vestlandskyss (8%) hadde jeg allerede snappet opp, uten tvil en av Lysefjordens trekkplastre. Fortjent en bong eller to, hadde det. Norges vestligste bryggeri, Northern & Co kom også med en bunch nye lanseringer som var ukjent for undertegnede. Aktørene her sto jo også for årets festival-øl, BØLL 2016 (6,5%), en interessant brown ale med jordbær. Må si, ble nysgjerrig på den, hørt en del bra buzz. Nysgjerrig ble jeg også på, Pistachigose (3,7%), en gose med myske (en teppedannede fleråring urt, i gamle dager var det vanlig legge litt mysk mellom klær og sengetøy i klesskapene for å holde møll og andre skadeinsekter borte). Uansett, virker som en "one to watch". Andre interessante fra Northern må jo være fruktølet med aprikos kalt Apricot-Molly (4,7%). Ny for min del, samme med saison'ene Meadow (6,5%) og Pasture (7%) men mulig de har vært med i standard-sortimentet en stund. I dunno, litt usikker på om jeg også tidligere har hørt om APA'n Fjord (4,7%), eller om jeg blander den med Tya sin butikk-IPA, som også går under merkelappen: Fjord (4,7%). Alltid gøy når bryggerier der ute kokker opp samme name-tag's. Det om det, før jeg switcher bryggerifokus vil jeg minne om en Northern & Co-eksklusivitet som ikke ble dradd med til Bergen Ølfestival. Snakker om California common-ølet 5071 (4,7%). En collab mellom Northern og Yngve Thommasen Flognfeldt (fra Gulating Bergen). Og som kanskje ekte bergensere catcher, så er 5071 altså postnummer til Loddefjord. Med andre ord, foten av Lyderhorn har nå fått et eget steamer-øl. Just sayin. Nå får Dampen til Espen Lothe competition. 

























Ait, la meg skumme gjennom mye av de andre ferskvarene som ble servert under BØ, og da fra bryggerier utenfor Bergen si. Kan starte med Amundsen Bryggeri fra Oslo, eneste ukjente fra den kanten jeg kunne oppdrive fra listene var for min del versjon II av End Of Darkness (14,5%), imperial stout fatlagret med rom, bjørnebær og brett. De tok også med seg samtlige av nyhetene som også ble nylig sluppet under Vinmonopolets Septemberslipp. Snakker da om kirsebær-saison Black Cherry Lady (6,5%), brown ale'n med rosiner og bourbon Colonel Red Leaf (6,5%) og imperial stout'n Fear The Reaper 2015 (11,5%). Oslo Mikrobryggeri var også med på festival-moro, dog så "intet nytt under solen" denne veien. Det vil si, det trodde jeg helt til jeg gjorde meg bevisst på deres Belgisk Blond (7%). Den virket ny for undertegnede i hjørnet i hvert fall. Hm. Hva med St. Hallvards? Vel, eneste jeg føler trekke frem herfra av ferskvare er berliner weissen med bringebær, Berliner Weisse Guy (5,2%). 


Giganten Ringnes sto oppført på listene kun med en liten trio i bagasjen, klassikeren Ringnes Extra Gold (6,5%), norges første glutenfrie øl, Ringnes Lite (4,3%) og det nyeste tilskuddet i Polaris-serien, Kaffebokk (6,5%). Sistnevnte som også var en sterk kandidat under kåringen av "Årets Øl 2016", kom vel blant de siste 10. fra Drammen stilte både Aja, Haandbryggeriet og en annen gigant, Aass. Sistnevntes pilotbryggeri sto for det meste av "spenningen" fra den kanten, dog savnet en viss hefeweizen her. Den med flaket havre, hull melon og diverse snadder. Skal ha det Gard Karlsnes, representerte en fin en i spesial-klassen under NM i 2014. Forståelig at den er utsolgt, hvis det er det som er greia. Angående Aja, de belgisk-inspirerte entusiastene, så var eneste nye jeg skuet her fruktølet Passionate Mango (5,5%). Deres pilsner er også relativt ny, men den hadde jeg allerede lagt tunga på. Haandbryggeriet stilte med nærmest en håndfull nyheter. I hvert fall "halv-nyheter". Sitron IPA (4,5%) har det vært litt buzz rundt tidligere i sommer, så opplevde den ikke som noe "breaking news" som sagt, men gøy at de dro den med. Hadde spandert en drikkebong. Wild Thing (7%) er også en såkalt "halv-nyhet", men den nye session IPA'n derimot har jeg ikke hørt om tidligere. Tenker på Haand sin Grapefrukt IPA (4,5%). Interessant. Mon tro om et viss grapefrukt-øl fra Hillevåg har bevist at det er liv laga for den type butikkøl og? Personlig har jeg lagt tunga på kanskje alt for mange grapefrukt-varianter i det siste, og står fortsatt fast på at Magic Rock sin Highwire Grapefruit har den friskeste buketten av en nese. Men Lervig sin Lucky Jack-grape er faan ikke langt unna, vel så solid som Bloody El'n til Beavertown og Grapefruit Sculpin til Ballast Point. Hør her, du Aktie Mike, denne må du bare få ut i standard sortimentet. Er alt for lite tilgjengelighet på denne type gressklipper-juice i skatteklasse D, Men heldigvis hører jeg rykter som sier at Cervisiam nå snart skal lansere en heftig humla pale ale til butikkstyrke, Boregazm (4,7%) Som de selv har sagt, de skal forsøke gjøre noe kjedelig, spennende igjen. Så, yes. Pretty pretty please. Sier ikke nei takk til ..eh, gjerne en butikk-variant av Toxic Alevenger



Når det gjelder trønder-bryggeriet Austmann så hadde de med seg i hvert fall en 3-4 "nye" øl i bagasjen blant de totalt 10 ølene som sto oppført på lanseringslistene. Nyhetene for meg var porter'n Bricks & Mortar (6%) som først dukket opp under Bryggerifestivalen i Trondheim som gikk ned noen uker før BØ åpnet dørene. Austmann Head & Stakes (6,5%) er en ny IPA. Mon tro om det er denne som skal fase ut standarden Humledugg (6,5%) etter hvert, var det ikke det ryktene gikk på. At Austmann skulle forsøke losje inn en ny flaggskip IPA i katalogen sin, var det jeg trodde i hvert fall. Samma det, det jeg lurer på om det er overnevnte Humledugg som står oppført på listene under navnet Austmann IPA (6,5%) eller om dette også er en ny prøveversjon eller whatever man skal kategorisere det som. Angående nyheter, må selvfølgelig ta med den små-interessante Ceylon Sucker (4,5%), og snakker her om en butikk-styrke APA med rug og svart ceylon-te. Jepp, det var vel det når det kom til nyheter fra "Coop", Sjue og gjengen. Collab'ene La Shaman, Vinland og Sura Bror var tidligere kjent vare også, selv om jeg fra før ikke har fått lagt noe referanse på Kaapse-samarbeidet. Hva med E.C Dahls? Vel, industri-legendarene fra Trondheim sto oppført på listene med kun 3 stk varianter. Snakker om den nye Bolt IPA (6,9%) en amerikansk vestkyst IPA, blant annet tørrhumla med amarillo og Hopsteiner's Bravo. Jeg er ikke en av de som nødvendigvis hopper på "hylekoret", og disser alt av IPA'er som har et godt cara-malt fokus. Nope, men det sagt, Bolt IPA til EC Dahls så ut som en amber. Om det smakte som en? Klonk inn en bestilling selv og test. De to andre representantene fra E.C Dahls var det belgiske hveteølet Lamo Wit (5,2%) og Pepra Saison (6,5%). Klostergården fra Tautra overrasket også med en nærmere håndfull nye, jeg var for eksempel ikke klar over den nye Mellomveien-serien som de har kommet ut med. På Bergen Ølfestival stilte de med et par øl fra den kanten, nærmere bestemt wit'n Mellomveien Lysere Tider (5,2%) og Mellomveien Stout (5,5%). Andre nye var Klostergården Stjørdahls (4,7%), en pils med Stjørdalsmalt. Barley wine'n 7 Slag (10%), Klostergården Pors (7%) en golden ale, samt Klostergården Triple (10%). Kan og nevne Skatval og Tautra-collab'n Alstadberger (6,5%) som selvfølgelig ble dradd med, skulle bare mangle si. Stjørdalingene tømmer ikke polene for den lesken bare på grunn av at røykølet har en lokal forankring, nei nei, er kvaliteten som prater her Abadullah. Minner igjen om at Alstadberger var det første norske ølet som ble dekorert med Spesialitet-merke. Et merke Nøgne Ø gjerne hadde sett på sin Norsk Høst (4,5%). Et øl folka fra Kraftstasjonen selvfølgelig dro med seg til Bergen. Og snakker om Nøgne, "ryktene på hjørnet" fortalte også at de dro med seg et dusin variasjoner med til BØ. For min del hadde jeg hørt om samtlige merker fra før, dog hadde nok garantert brukt en drikkebong på noen av de nyere urørte sakene som Anamorphic IPA (6%) og Sunturnblend (11%). 

Plankebyen var godt representert under BØ, selvfølgelig takket være engasjementet til både Ego Brygghus og Nøisom. Nytt fra sistnevnte var blant annet en ny APA kalt Aotearoa (6,2%). Et øl som først dukket opp i bevisstheten da den pyntet opp stand'n til Nøisom under Fredrikstad Ølfestival tidligere i år. Vet lite om denne, dog, er klar over at Westum Hjemmebryggeri har en stor finger med i ølet her og at humlebildet hinter mot fiffy bruk av råvarer fra New Zealand. Ny for meg var også deres berliner weisse Tango For To (5,8%). Kom bittelitt nyheter fra Ego Brygghus sin side også, usikker på hvor ny (eller eventuelt gammal) porter'n Ego Shipwreck (6,5%) er, dog hadde nok kjent min besøkstid på den sortingen fra Øst. Ego sin "cara-pale ale" Tropic Breeze (5,5%), Egose Passionfruit (3,6%) og Gamlebyen Pilsner (4,7%) osv er relativt nye slipp alle sammen, men kanskje ikke så brand new i kantene at jeg gidder kategorisere dem som skikkelig ferskvare. Men men. Tar turen videre til Tønsberg, til Færder Mikrobryggeri. Som for et par uker siden fikk høstet litt go'buzz fra ymse media der ute da deres Classic Lager (4,7%) gjorde det bemerkelsesverdig skarpt under kåringen av "Årets Øl 2016", kom så nærme "pallen" det var mulig si. Vel, ølet ble selvfølgelig også dradd med den lange veien til Bergen. Færder sin meny denne festivalen kunne by på 9 stykk ulike sorter, av ukjente for min del merker jeg meg fruktølet (med eple) Færder Graff (5,3%) og session IPA'n Færder Festival (4,7%). Og siden vi er innom navnet Graff, må nesten minne om det nye mikrobryggeriet fra Tromsø, Graff Mikrobryggeri. På Bergen Ølfestival stilte Marius Graff opp sammen med 5 av sine øl. Øl som alle var nye for undertegnede. Har smakt mange av ølene fra Graff Mikrobryggeri når vi snakker dråper til butikkstyrke, dog har ikke fått langt noen gode referanser på noen av "polstyrene", så hadde nok kjent min besøkstid ved stand'n til Graff. Hadde det. De 5 ølene jeg hintet til over her var amber ale'n Head Red Ale (6,3%), DIPA'n Dead Cat (8%), Coffee Infused Pale Ale (4,7%) pluss et par fra Munchener-serien, Munchener Dunkel (4,7%) og Munchener Helles (4,7%). Imponert over den relativt breiale katalogen til Graff Mikrobryggeri, har jo ikke holdt på all verdens lenge i business'n, men dasser allerede rundt med en portefølge som blant annet kan vise til en skatteklasse D-katalog som nå inneholder nærmere 5-6 standardvarer. (Er jo ikke så lenge siden Graff utvidet sitt butikksortiment med både sin Hefeweizen og sin Blond Ale).  


Eisbock'n fra det økologiske mikrobryggeriet Grim & Gryt var jeg heller ikke klar over, ølet som lyder navnelappen Frosen (15,5%). IPA'n Humlekraft (6%) kunne jeg ikke huske ha bemerket meg tidligere, helt til jeg kom over den fantastiske etiketten. Den hadde jeg selvfølgelig snappet opp fra før. Som både enorm Star Wars og Banksy-fan så falt den ganske godt ned hos under-tegnede i hjørnet. Feit art. Og virket også som Grim & Gryt drasset med seg noe kommende juleøl til BØ, mener, den såkalte jule-IPA'n, Juletre (7%) må vel være en av de økologiske juleølene som snart blir tilgjengelig så fort høytiden begynner flekke tenner. Så ja, en liten pen bukett nyheter fra Hareid merkes. Merkes gjør også nyhetene til Lervig Aktiebryggeri, var en del spenstige dråper blant de 18 variantene som ble dradd med fra Hillevåg. Personlig hadde jeg grabbet til meg en smak av den seneste utgaven av Lucky Jack, Black Edition (4,7%). Som nevnt tidligere, noe så sjeldent som en Black IPA til butikkstyrke. Men ikke sant, er flust av andre fristelser her, for eksempel Passion Tang (7%), brett quad'n Iconoclast (9,5%), havre og kaffe stout'n Godshot (7,8%), Trippel IPA'n Sverd I Fjell (10,5%) osv. Må heller ikke glemme vekk alle de fancy'e Lervig-samarbeidene som blottet sin tilgjengelighet under BØ, for her var det mye deilige nytt spore opp. Snakker Boxing Cat-collaben som endte opp i stout'n Norwegian Mauler (7,9%), samarbeidet med nederlandske Jopen og barley wine'n Don't Rye This At Home (12%). Andre tyngre collabs som gikk an oppdrive under BØ var Imperial stout'n Sippin Into Darkness (12,5%) som Mike Murphy og Lervig lagde sammen med de kule og faen så dyktige folka i Hoppin Frog, Ohio. Var også tilgjengelighet på trippel-samarbeidsølet Pop The Cherry (6,5%), lesken som både Lervig, Lindheim og Mikkeller står bak. Collab'n bør merkes bak øret, folkens. Også det faktum at Lervig brautet seg frem som en av mikrobryggeriene under BØ med klart flest interessante øl på meny'n. Så pass ærlige må man være her, slo et godt faens slag for mangfoldet den helgen. Fra Hillevåg til Flåm. Må dulte litt mot Ægir også, dog her kunne det spores opp mye standard-sortiment. Med unntak av "comeback-DIPA"n Ratatorsk og gose'n (de gjorde sammen med steam-legendene fra Anchor, San Francisco), så var det lite nytt melde hjem om. Samme kan sies om Kinn Bryggeri, Strandgata Bitter (4,2%) var det eneste skikkelige ferske fjeset jeg merket meg fra Kinn Bryggeri denne gangen. Strandgata er forresten et hint mot adressen til bryggeriet i Florø, Strandgata 28. Det om det. Tror jeg gir meg der. Var selvfølgelig nok av andre nyheter spredd rundt fra visse små-bryggerier her og der, bla den nye Lime Gose (4,7%) fra Lindheim, APA'n til Bådin Træna Hawaii (5,6%), Trondheim Mikrobryggeri sin nye butikk-ipa, Skøyer (4,7%), Stjørdalsbryggeriets agurk-saison Summer Snake (6%), Grunerløkkas Pors Pale Ale (4,7%), Qvart Ølkompani sin Intergalactic Hop Juice (6,5%), Little Brother DIPA'n 3C-21-1S (7,5%) og berliner'n O So Weiss (4,7%) etc. For ikke å snakke om, det meste fra Dronebrygg. Poenget er, det var hinsides mye snacks rundt om på de forskjellige bodene denne festivalen, håper bergensere generelt er klar over hvor heldige de er som får oppleve en slik gylden folkefest. Her i Sør er jo begrepet "øl-festival" like tørrlagt og uspennende som de fleste tappelinjene i de fleste sørlandsbyene (med unntaket: Kristiansand). Men nå går det i hvert fall et deilig rykte der ute at det kommer en Gulating Pub, pluss en fullstendig bryggebutikk og større bottleshop i Arendal sentrum på nyåret engang. Hyggelig se at Skår-familien ekspanderer business'n sin der det trengs. Mest eksklusive på tapp nå om dagen i Aust-Agders hovedstad er vel kun en linje med Brooklyn Lager eller no'. Så, cool I say, cool. 


-Bogart