_

onsdag 19. oktober 2016

Keith Shore & Kasper Ledet








På tide nok en gang valse innom det visuelle touch, med andre ord legge fokuset inn mot ymse blikkfang der ute. Kunne selvfølgelig dedikert noen fraser i retning hjemme-lige artister som Oda Valle (madammen bak mang en fjong Kinn-etikett), folka i Procontra (som står for den freshe look'n til Lervigs brand-serie), Thuy Gia Nguyen og Eirik Penne (som designer de smoothe ansiktene på ølene til nyetablerte Skifjorden Bryggeri) osv. Er nok av kreative og flinke hoder plukke fra her hjemme på fjellheimen, men gjør det ikke i dag. Nope. Vil heller rette spotlight'n denne gangen mot Keith Shore og Kasper Ledet. Og kan starte først med mannen som er avbildet ved siden av her, Mr Keith Shore. Artisten som for mange nå er kjent for å kokke opp det visuelle ansiktet på plenty Mikkeller-øl. Og de er det mange av (Mikkel Borg Bjergsø hadde vel godt over 130 forkjellige lanseringer bare ifjor alene, så vil tro det er nok arbeid sette seg inn i for mannen med streken.


Shore kommer opprinnelig fra Philadelphia, og jobbet mang et år som frilanser (var under denne tiden han møtte Mikkeller første gang) og tok ikke lange tiden før han begynte med designarbeid på diverse Mikkeller brands. Dog, var ikke før sen-sommeren 2013 at han joinet Mikkeller teamet fullstendig, da han ble tilbudt stillingen art director. Snakker da en 3 år etter han først begynte lage etiketter for Mikkeller. Har en ganske givende CV etter hvert Keith Shore, et kontaktnett som kan skryte på seg connections med alt fra MTV og New York Times til andre bryggeri business'er som Brewdog og nå sists Kabinet Brewery. Sistnevnte som er Serbias første offisielle mikrobryggeri. Bildet ved siden av her viser noe av det foreløpige arbeidet til Philly-artisten. Kan tydelig se at Mikkeller-streken går igjen her, han har som sagt en egen særegen stil gående. Og angående figurene han er kjent for, siterer han fra et intervju i 2014: "The Mikkeller characters we use were based off of drawings I was playing with before I started working on them". Så han hadde blueprint'n mer eller mindre klar. Men ja, angående ølene fra serbiske Kabinet Brewery, kan gå litt nærmere i sømmene på et par øl her. Står oppført på Ratebeer pr i dag med 42 forskjellige varianter i sortimentet sitt. Mest populære virker være IPA'n Supernova (6,8%). Som dere kan se avbildet helt til venstre i bildet over her. Snakker en humlete sak med hjelp fra Magnum, Willamette, Simoce og et par andre c-humler. Fått decent feedback, flere som mener at det er en av Serbias beste mikroøl for tiden, så mye mulig verdt et forsøk. Kabinet Porter (6%) bør også nevnes her, ikke nødvendigvis for at det er en porter som vil 'spenne bein' på mange av de andre sorte legendene der ute, men om ikke annet så fordi Keith Shore selv mener at det er en av de festeste visuelle ansiktene som har blitt trykket rundt ølene til Kabinet. Hm, det om det. Kabinet Melisa (5,4%) virker nogenlunde interessant, en litt spice'a pale ale virker det som. Bruk av tysk og slovensk humle blant annet, IBU på 35. Kan være pen. Et annet øl som virkelig avslører de "Mikkellerske trekkene" til Keith Shore her er APA'n BrrKaaa (5%). En creamy leskende sommerøl visstnok, med humlefokuset addresert mot min favorittkombo: Simcoe og Amarillo. Og det er ikke bare Keith Shore som er linken mellom det serbiske bryggeriet her og Mikkeller selv, nei for Kabinet Brewery brygget i starten av 2014 Mikkeller Vista IPA (6,8%) også for den danske gjøken. Senere samme år kom det også en Vista IPA #2 (7,5%) og en sweet stout Vista Milk Stout (5,8%). Og siden jeg daller med en øl-relatert tråd rundt de visuelle her, så må det nevnes at Kabinet også kontraktbrygger for de Zagrebske nomadebryggerne i Visibaba Pivo. Nevner det mest fordi de farer rundt med noen ganske gøyale blikkfang. Usikker om innholdet er på nett, dog, er vel moro med Bob Barley Porter, Janis Hoplin IPA og John Lemon Wit? Nei? Uansett, tviler Keith Shore hadde noe særlig involvering i dette prosjektet. 

















Det første Mikkeller-ølet som Keith Shore arbeidet med designet på var Brewdog-collaboen I Hardcore You (9,5%). En Imperial India Pale Ale som muligens de fleste er inneforstått med. Slapp på markedet i 2010, og ølet er en blend av Brewdog sitt"flaggskip" Punk IPA (5,6%) og Mikkeller sin I Beat You (6%). Tørrhumlet hele 4 ganger også, så er det nevnt. Eller var det 6? Uansett, vi Nordmenn kjenner jo godt til blend'a utgaver fra både skottene og danskene her takket være collab'n de begge gjorde med Nøgne Ø i trppel-samarbeidet som ebbet ned i den velkjente mursteinen av en imperial stout, Horizon Tokyo Black (17,5%). En mix av Nøgne sin Dark Horizon, Mikkellers Black og Brewdog sin Tokyo. En collab som ryktene på hjørnet hinter til nå går mot slutten, uvisst hvorfor. Mikkeller som setter bena ned? I dunno. Det jeg vet er at Keith Shore har ganske frie tøyler når det kommer til designet på de ulike ølene. Mikkeller informerer han om ingredienser og smaksprofiler osv, så er det bare sette i gang. Og ja, skal ikke se vekk i fra at Shore også noen ganger får lov til å navngi ølene. Og i og med at han til tider kan arbeide med opp mot 20 øl samtidig så er ikke faren der for overtenke spesifikke øl alt for stor. Den breiale aktiviteten til Mikkeller sørger for at det fort kan bli vanskelig. 

















Og når du lager etiketter til en øl-entusiast som nærmer seg 1000 forkjellige øl, så bør man ha noen inspirasjonskilder der ute. Og noen av inspirasjonskildene til Shore ser dere over her, fra venstre Esther Pearl Watson, som i dag blant annet i år fungerte som president under ICON 2016 konferansen som gikk ned i Austin, Texas i sommer. David Hockney, som var en sentral kunstner innenfor den engelske popkunsten på 60-tallet. Scenekunstner, designet minneverdig skue både i Royal Court Theatre i London, La Scala i Milan og i den Metropolske Opera'n i New York. Og helt til høyre ser dere det populære bilde "Dance" av den franske kunstneren Henri Mattise, for mange regnes han som en av de største blant de tidligste modernistene. Men var hovedsakelig maler. Den norske maleren og tegneren Per Krogh (som blant annet pyntet opp Sikkerhetsrådets Sal i FN-byggningen) reiste til Paris i sin tid og hadde læretiden sin hos Henri Mattise. Alf Rolfsen også, han som har dekorert mang enn vegg i Oslo rådhus. Bla Okupasjonsfrisen. Når det gjelder Keith Shore og hans egne favoritter når det kommer til Mikkeller-øl, så kan jeg røpe at det er look'n til Nelson Sauvin Brut (9%), det belgiske sterkølet  med både champagnegjær og brett. DIPA'n Crooked Moon Tattoo (9%) en dobbel-IPA til ære for tattoo-sjappa Crooked Moon i Helsingborg. Har smakt en Crooked Moon DIPA fra Mikkeller tidligere, husker ikke varianten, tror ikke det var den Tattoo-edition vi her snakker om. Uansett, var et øl jeg ikke likte overhodet. Alt for bitter i kantene den batchen jeg forsøkte meg på. Men meg om det. Og siste favoritt fra Keith Shore selv er arbeidet han la ned på APA-serien, K:rlek. Dog usikker på hvilken spesifikk design han tenker på, eller om han synes at hele serien er "off the fucking chain". Vel, la meg hoppe over på Kasper Ledet. Fortjener noen ord han og. Har gjort mye fancy artwork for de tidligere "studentene" til Mikkeller, nomadebryggerne Tobias Emil Jensen og Tore Gynther i To Øl. 























Med en gang jeg tenkte dedikere litt spalteplass til Kasper Ledet så kom det en tanke over meg at jeg burde også kaste litt søkelys over det gode arbeidet Simon Hartvig Daugaard også har gjort med mang en Amager-flaske. Men det får bli for en annen dag. Men ja, Kasper Ledet, designern til To Øl. De danske gjøkebryggerne (akkurat som Mikkeller) som disker opp plenty med variable oppskrifter og ber 'gutta på gulvet' i De Proefbrouwerij røre i kjelene (akkurat som Mikkeller). Og omtrent som da overnevnte designer Keith Shore begynte lage sine første Mikkeller-etiketter, begynte To Øl produsere sine første øl. Snakker 2010 her. Første To Øl-registrete ølet på Ratebeer er Mikkeller-collab'n Overall IIPA (10,5%). Når Kasper Ledet først 'entret banen' er jeg usikker på, kan være rundt 2010/11, men kan med sikkerhet si at han ikke hadde noe med det visuelle touchet å gjøre helt i starten. Overnevnte DIPA var det Keith Shore som sto bak. Kasper Ledet hintet selv i et intervju at han visste nada zipp om mirkobrygget øl før han startet som designer for Jensen & Gynther. Var for det meste industri-pilsen fra Carlsberg og Hof det gikk i den gang, i dag er ståa en annen selvfølgelig. Skulle bare mangle når man jobber så nært den øl-entusiastiske duoen. Hans favorittøl fra arbeidsplassen sin er imperial stout'n Sort Mælk (13,1%). Den mørke bauta'n som er tilsatt laktose for å gjøre den ekstra rundt og feit samt lagret sine respektive måneder på single malt whisky fat for å få frem smaken av det skotske land som det står så pent beskrevet. Thirsted Bryghus sin Limfjords Porter (7,9%) er visst også en gammal favoritt for Kasper Ledet. Klassiker det, mursteinen som først kom i 1989, etter 7 års terping med oppskrift. Forståelig valg, ligger der oppe i "Porter-himmelen" sammen med sortingen til Kjetil Jikiun etter min mening. Vel, folk der ute som er kjent med en del av blikkfanget som To Øl og Ledet har representert gjennom årene vet at her dasses det rundt med flere strategier. Noen vil kanskje mene at det er heller laber "brand-building" som kokkes opp, mener, er plenty To Øl der ute som overhodet ikke hinter til hva slags øl det er eller hvem som står bak. Øl der blikkfanget blant annet er totalt dominert av alt fra abstrakt kunst til de mer Banksy inspirerte. Jeg liker det. Har alltid hatt et svakt punkt for kreativiteten til Ledet. Som i starten disket opp kunsten via digital kameraer og adobe-programmer. Men som han også har sagt, han ville ikke la arbeidet se hjemmelaget ut, retro eller old-school med mindre det var konseptuelle grunner for det. Hvert enkelt design er et eksperiment, der noen ender opp bedre enn andre selvfølgelig, men kan ikke være like lett bestandig treffe markedet i de ulike kontinentene. Der det finnes nok av land med sine egne sære regler for hvordan man skal opptre med riktig etikett-etikette. Siste der er jo egentlig et helt kapitel i seg selv. Mon tro om man kan få kjøpt Jeppe sin Even More Jesus på en pub i Israel? 


Ved siden av her ser dere bilde av etiketten til gueuze'n Betelgeuze (5,5%). Et raskt blikk på blidet avslører den solide tørrhumlingen. Hele 12 forskjellige. Med andre ord, kan egentlig har snakke om en skikkelig tørrhumla lambic. Rangert tidligere som en av de 50 gjeveste in sin sjanger, dog eneste fra Mikkeller som ligger inne på den eksklusive Ratebeer-lista nå er Mikkeller Hues (5%) på en 42.plass. Den amberfargede gueuze'n med den vinsøse aromaen, hintet av grønne epler osv. Lagret på ungarske eikefat. Det om det, grunnen til at jeg postet opp et bilde av Betelgueze'n er at, for det første, er jo nok et samarbeid mellom gjøkene Mikkeller og To Øl. Men ikke bare det, er også en designer-collab dette, for både Keith Shore og Kasper Ledet hadde begge en finger med i spillet på arbeidet med denne etiketten. Kanskje ikke den mest kompliserte designercollab'n jeg har lånt øye til, men who gives a fuck



- Bogart


'