_

fredag 21. oktober 2016

What's Brewing 2016 (2)







Velkommen tilbake, til del 2 av fokuset som zoomes inn mot helgens What's Brewing festival i Stavanger. Som sagt, Tou Scene is the place to be. I forrige tråd var det loftet og øl-scenene i etasjen under som ble dvelt rundt. Gikk innom litt løst og ledig hva Kinn Bryggeri, Salikatt og Austmann kunne diske opp samt diverse stikk mot ymse utlendinger. I denne siste delen her skal jeg ta for meg den såkalte Maskinhallen og de 4 forskjellige ølhallene. Starter med Maskinhallen, er ikke sikker, men kan det ha vært her Tou Bryggeri hadde produksjons-delen? I dunno. Det jeg vet er at det er på dette platået man også under ferstivalen finner Fortou og Cafe Saus, for de som vil ha noe street food eller vegetarisk å bite i. Av bryggerier som regger seg til i Maskinhallen så teller vi totalt 5 stk. Eneste norske som representerer her er Lindheim Ølkompani. Verdt turen alene det. Og ølene bøndene fra Gvarv drar med seg er (på fredag) butikk IPA'n Valpadana (4,7%), We Juice: Rhubarb (5,5%), den siste her som jeg hadde håpet jeg fikk en smak av under årets Zwanze Day på rykene. Lindheim viste jo ansikt der også, sammen med Eik & Tid og Hegg Ølkompani. Vært moro testet den opp mot det originale Zwanze-ølet fra 2008 om ikke annet. (som også sto på meny'n denne oktober-kvelden for noen uker siden, og hvilken sur og deilig lekkerbisken det var). Fra klokken 18 og utover på fredagen blir det også mulig løse inn en bong eller to på Lindheim sin 100 Days Of Juleøl (7,8%), en stout som har blitt lagret på bourbon-tønner. Et av de mer givende juleølene jeg smakte ifjor, så verdt en peep. På listene fredagskvelden står Lindheim også oppført med et øl de enda ikke har røpet navnet på, så ligger selvfølgelig litt spenning rundt hva faen er det som dukker opp her. På Lørdagen fra 1400 til 1800 har Lindheim satt opp quad'n sin 4X (9%) og We Juice: Plum (5,5%). Mens det på Lørdagskvelden blir mulighet få lagt en tunge på enda en fatlagret stout fra Telemark, nemlig Guttorm (5,5%). I følge dataen, også den lagret på borboun-fat. Siste øl fra Lindheim denne festivalen blir ølet jeg selv smakte under Zwanze Day, We Juice: Grapefruit (5,5%). Meget pen berliner. Dog må nevne det siden jeg dulter innom Grapefruit, av de ølene jeg har smakt som inneholder sine doser Grape, så vil jeg påstå at Lucky Jack Grapefruit er en av de bedre faktisk. Både aroma og smak. Magic Rock sin Grapefruit Pale Ale har også en jævla pen nese når det kommer til frukten, men smaken gjør ikke helt justice. Og begge er bedre enn Ballast Point sin Sculpin-versjon. Det sagt, Lindheim sin menger seg der oppe i topp3 av de jeg ølene jeg foreløpig har smakt med grape som hovedstikkord. Begynner få en del varianter i We Juice-serien nå Lindheim. Men både Plomme, Kirsebær og Grapefrukt-variantene er vel fortsatt kun tilgjengelig på tapp. Så vil si er verdt bruke en bong denne veien og, mener, når man først har tatt turen. Under her ser dere flaskeversjonene som i ny og ne er mulig få tak på polets bestillingsutvalg, eller i de fysiske polhyllene i de butikkene som har hue nok på rett plass til å gidde ta dem inn. 

















Over til de utenlandske gjestene som også skal rigge opp stand i Maskinhallen. Først Norway Brewing Company, som selv om det høres slik ut ikke holder reir i Norge. Nope. Har norske links, grunnlegger'n Charlie Magne Melhus har tidligere hatt sin fartstid hos Mike Murphy og Lervig Aktiebryggeri i Stavanger. Så skulle bare mangle si at ikke denne fargeklatten dukket opp i gjenkjennelig terreng, har jo vært på disse What's Brewing kanter tidligere Melhus. Nå har ikke undertegnede smakt en damn shit av katalogen denne veien, så blir nok løst inn en bong. Skulle jeg velge noe her og nå hadde jeg kanskje ventet til lørdagskvelden og release av double pale ale'n Mustachio (7,5%). Til ære for den ruffe mustasjen til Charle Magne om ikke annet. Neida, umulig si hvilken jeg skulle gått for her. Farmhouse'n med blåbær virker interessant, Little Bear (9%), som vil bli tilgjengelig begge dagene ser det ut som. Interessant virker også havrestout'n med kaffe Mr Grumpypants (6,5%). Estiske Pohjala huser også What's Brewing i år, med mindre jeg husker feil så var et av de første ølene til Norway Brewing Company fra en collab den veien. En amber ale kalt Batch Zero (8,7%) og også den kan oppdrives på fredagskvelden her, sammen med session ale'n Green Machine (4%), tidligere på dagen blir det mulighet smake på IPA'n deres Lust For Gold (6,5%). Det var vel det fra denne kanten. Hva med godeste Mikkeller? Dansken er selvfølgelig representert i dette gode selskap, og ølene som er mulig oppdrive denne helgen er fra fredag av og utover: Raspberry Trippelbock (13,1%), 12oz Wineale (8,1%), Spontancassis 2016 (7,7%), Spontancherry (7,2%), Spontantriplechokeberry (8,2%), Ahhh BA White Wine (6,8%), Vild BA Bordeaux (12,3%) og nok en "spontan en" Spontantripleblueberry 2015 (10%). Mye vilt fra Mikkel Borg Bjergsø denne helgen, så blir litt random for meg hva slags konklusjoner jeg ender opp med denne veien. Over til amerikanerne i Edge Brewing Company fra Barcelona. Har smakt en nærmere håndfull fra disse kara tidligere, og noe av det ser jeg blir presenterer til helgen. Av det jeg ikke har smakt tidligere er blant annet fruktølet Sangrina Sour (6,3%), imperial porter'n Barrel 22 (9,2%), APA'n de samarbeidet med Oskar Blues på Plutonium Typhoon (5,5%) og trippel IPA'n om du vil, Accidental Jedi (10,9%). Og selv om jeg har smakt berliner'n Apassionada tidligere, så blir det garantert en bong den veien. Lesere av bloggen veit at jeg har en soft spot for akkurat det samarbeidet der og resultatene som kom ut av det. (Lindheim sin Lords of Acid er jo et annet decent bevis på det). Gøy også at det virker som det nå blir tilgjengelighet på Apassionada'n i butikkhyllene rundt om her hjemme nå som importør-business'n Selected Wine Partners virker føre den inn i porteføljen. Bra tiltak, håper bare ikke den blir like overpriset som de andre butikkølene til Edge, betalte vel nærmere 70 flis for ei lita flaske her om dagen, så skjerpings yo! Siste på listen av bryggerier fra Maskinrommet er All In Brewing fra Gøteborg, og selv om vi snakker naboland her, så har ikke undertegnede smakt en damn shit fra de kara. Så blir litt bingo den veien, med mindre jeg kler på meg research-vesten min. Noe jeg pleier gjøre. Men ja, ingen grunn til å overse disse lokalene heller. Nok av smågodt spredd rundt, og for All In Brewing sin del så ser det ut som det er IPA'n This Milli Vanilla Version (6%) som ligger nærmest en bong. 


Over til Ølhallene, delt opp i totalt 4 stk, der hver del huser 4 bryggerier. Totalt 16 bryggerier altså, som til sammen denne helgen vil kunne tilby i alt 128 forskjellige øl. La meg ta for meg den første ølhallen først. Ingen norske aktører er representert i denne delen, men det er de alltid interes-sante britene i Wild Beer Company. Et bryggeri jeg kjenner ganske godt til, smakt meg gjennom en del av sortimentet. Dog, merker at de stiller meg en del saker jeg aldri tidligere har fått lagt noe referanse på. Blant annet den Gueuze-aktige wild ale'n Summer Blend 2016 (4,7%), guava og pasjons pale ale'n Pogo (4,3%). Begge de 2 nevnte ølene her kan oppdrives på lørdagskvelden. Har heller ikke smakt Wild Beer sin Schnoodlepip (6,5%), et øl med pasjonsfrukt og hawaiirose (eller hibiskus om du vil). Litt spent på den. Har også tilgjengelighet på Lørdagen, dog på dagtid. Britene fra Westcomb kicker det godt i gang allerede fra the get-go med 2 interessante øl under første session på Fredag. Virker appellerende både lime saison Beebrush (6%) og Stikkelsbær surølet Amuse Gooseberry (5,4%). Er flere britiske bryggerier som kan det med å mixe stikkelsbær inn i det syrlige, både Buxton og Magic Rock har bevist det tidligere. Det om det, over til et annet britisk mikrobryggeri, og nok et bryggeri det ligger en del forventning til. The Kernel fra London. Smakt alt for lite denne veien, så er redd det går en bong denne veien også. De har en vanvittig katalog til bare å ha holdt på en håndfull år, godt over 500 forskjellige varianter har kommet ut av de kjelene så langt. Til What's Brewing tar de med seg disse: Export Stout London 1864 (6,4%), Pale Ale Enigma Mosaic Simcoe (5,3%), Export India Porter (5,9%), Birrae De Saison Citra (4,9%), pale ale'n Table Beer (3%), London Sour Raspberry (4%), London Sour Damson (4,1%) og IPA Mosaic (7%). Merker meg at det er flere øl fra The Kernel her som faller under butikkstyrke-paraplyen, så håper det er noen importører her som kjenner sin besøkstid, drar i gang noe kontaktarbeid kommende helg. Hadde ikke skadet ølutsalgene der ute, mener, hvis de finnes på flaske da. Det er jo ikke sikkert det heller, men skader ikke vise interesse. Videre, må dulte litt innom Alesong Brewing & Blending fra Eugene, Oregon. Er helt nytt bekjentskap for min del, vet egentlig nada zipp hva disse bryggerne står for. Kanskje ikke så rart, er en nystartet business, kun 8 øl i sortimentet foreløpig. Derfor ligger det litt i kortene at de drar med seg de fleste av sine varianter til Stavanger denne helga. De virker ha en foreløpig forkjærlighet for saison, siden 3 av de 8 ølene kommer fra den slice'n av kaka. Kan nevne de, Touch of Brett (7,7%), Gin Hop Farm (8,3%) og Indi's Gold (5,1%). En ny shoe on the scene der altså, spennende det, vet jo aldri hva som kan poppe opp av verdighet. Dog synd ikke de tok med seg jordbær gose'n, den kunne jeg tenkt meg. Siste bryggeri ut fra den første ølhallen er italienske Birrificio Del Ducato. En av flere italienske mikro-bryggerier denne festivalen. Merker at jeg burde ha digget opp litt mer kunnskap rundt Ducato, har ikke valset alt for mye gjennom katalogen dessverre, kun et par til butikkstyrke (en saison og en session IPA). Det sagt, kjenner til litt historikk, veit de har noen smoothe belgiere og surøl representert, hadde også en ganske fjong imperial stout sammen med nederlenderne i De Molen for noen år siden. Men har ikke smakt noenting av det de disker opp de kommende dagene, så håper jeg blir overrasket, hvis jeg i det hele tatt gidder ofre noen bonger den veien. Får sjå. Har hørt go'ord om surølet Frambozschella (4,5%). Samtidig har jeg en tankebank som forteller meg at jeg bør styre unna de mest humlepregede kandidatene her, hvorfor? Vel, spør følelsen i magen min. 

















I Ølhall nr 2 finner vi det siste norske representanten på festivalen, Lervig Aktiebryggeri. Må nesten nevnes at jeg syntes det var ganske få norske med, utenom Lervig her så ble det bare plass til Salikatt, Kinn, Lindheim Ølkompani og Austmann. Hadde kanskje forventet et par norske eksempler til, i hvert fall 7 Fjell si, men klager ikke. Var jo også 5 norske bryggerier som viste ansikt under fjorårets What's Brewing også, så. (inkludert Ægir blant annet). Uansett, den generelle line-up'n virker tung som faen den. Ville bare nevne det. Men ja, Lervig, som i det siste har sluppet en del nytt. Og det vises på tapp-listene fra Hillevåg også, her finner man følgende: Hoppin' Frog collab'n Sipping Into Darkness (12,5%), Sverd I Fjell (10,5%) som begge kan oppdrives på lørdagskvelden. Med andre ord, de avslutter med tungt skyts, Lervig. Tidligere på lørdagen byr de på sin ferske nyhet Not So Juicy IPA (6%) og den fatlagrede 3 Bean Stout (13%). Fredagen flekser Lervig opp med følgende kvartett: Lucky Jack Black (4,7%), 1349 Black Ale (13,49%), surølet Passion Tang (7%) og Evil Twin-samarbeidet med grandiosa og penger Big Ass Money Stout (17,5%). Spenstig og interessant meny overall. Eneste jeg savnet av nyheter her var IPA'n de gjorde sammen med Wild Beer, Trendy Juice (5,7%). Men hvordan er det ikke? Mye vil ha mer. Ved siden av Lervig finner vi danskene fra København, Warpigs Brewing. Igjen, nok et bryggeri fra et naboland jeg merker jeg burde kjent mer til. Mener, katalogen er solid, men flere av samarbeidsbryggene som står oppført på Ratebeer virker veldig "made up", at det liksom har samarbeidet med AleSmith på Speedway Stout'n, med Three Floyd på Zombie Dust og Alpha King, hatt collabo med Bells på Hopslam DIPA'n osv. Come on, whats that all about? Meg som har misset noe? Noe sier meg at de har laget en clone i brew pub'n og oppført den som et so-called samarbeid. I dunno. Uansett, hvis det stemmer at Warpigs har collabsa med Brewski på APA'n The Big Lebrewski (5,3%) så er de uansett tilgitt. Synd ikke det spesifikke ølet ble pakket i kofferten og shippet opp til Oljebyen. Derimot, de som kom med på tapp-listene fra Warpigs var blant annet berliner'n Varg Tass (3,6%), den etter ryktene ganske så solide stout'n Youfuckedmeup & Imfurious (6%) og session IPA'n Lil' Drunk Baby (4,9%). Over til Boneyard Beer Company, som er nok et bryggeri fra Oregon. Kanskje mest kjent for deres RPM IPA (6,5%), tørrhumla med 4 forskjellige "Nordvest"humler. Denne er absolutt en av mine "most wanted" kommende helg. Ryktene sier de drasser med seg faen så ferske varer. Kan oppdrives når session 3 kickes i gang lørdag. Deres Gooze Cruze (5,7%) virker også verdt en bong. Er faktisk nysgjerrig på de fleste ølene fra Boneyard, lar det bli med det. Siste bryggeri ut fra Ølhall nr 2 er Pohjala fra Talinn, Estland. Et bryggeri som virker ha fått litt fotfeste her til lands, takket være litt collabs med stavangerfolk, pluss det er en del butikkvarianter som spres rundt det ganske land for tiden. Har blant annet et par solide butikk IPA'er og et par greie surøl. Blant annet en interessant collab med danskene i To Øl, en berliner med gin om du vil. Angående butikkøl fra Pohjala, smakte på den ene session IPA'n kalt Aeg Maha (4%), solid nok den, vel så på høyde som den andre Uus Maalim. Og minneverdig ikke minst, takket være den nostalgien den førte med seg. For etter noen zipp så fikk jeg skikkelig deja-vu til smeltet Kjempe Yes. (dere husker den saftisen på 80 og 90-tallet, konkurrenten til Lolipop?). Falt godt i smak her, men nok off-topic, over til hva de dro med seg til festivalen. Første som slår meg er white IPA'n lagret på tequila-fat Mutant Disco TQ (7,5%), høres delvis unik ut for nysgjerrigheten. Kan oppdrives på stand'n deres på den siste økten Lørdag, samtidig som barley-mursteinen Odravein Bourbon BA (16%). De fleste mikrobryggeriene avslutter What's Brewing sirkuset med de tyngste varene sine, Pohjala er intet unntak. De serverer også en annen white IPA tidligere på lørdagen, en versjon som inneholder sitronskall og eiketerninger 'drukna' i tequila, eller noe sånt. Mutant Disco (6,8%) kalles den, nok en særing. Eller nok en interessant en, same O same O. Og må jo legge til at Pohjala ryktes ha en skikkelig snasen IPA i sortimentet sitt, tenker på Virmalised (6,5%), en citrus slash grape-doning med humleingredienser som citra, amarillo, centennial og magnum. Kommer også i en grapefrukt-variant. Tror jeg sier nok en "most wanted" for min del når det kommer til india pale ales. Servers under første session, Fredag. Er på tapp samtidig som Must Kuld (7,8%), som må være en av de bedre porterne i Estland, visst ikke Baltikum si. Så ja, den bør også legges i bakhodet. Sikkert mange som har sett flaska, ser ut som det har sneket seg inn ei luremus på etiketten. 















Skal være ærligheten selv her nå og si at jeg ser for meg at jeg kommer til å henge kanskje mest rundt i den tredje ølhallen, i hvert fall fra starten av. Er ikke noe hemmelighet at jeg er en grandios Brewski-brother, føler samtlige øl fra den kanten med høye terningskast attatched. (hadde meg en Pango IPA som koseøl rett før jeg kastet meg på tasten her). Og har alltid hatt et godt forhold til Jeppe sine Evil Twin øl, spesielt de mørke si. Og personlig synes jeg Brew By Numbers fortsatt er en av de bedre session-kokkene i gamet, og Westbrook er også synonymt med kvalitet for meg, så alt har sin mening. Er ikke for ingenting at jeg tror jeg kommer til å dasse rundt stand'sa der. Ikke hver dag man har muligheten til entre et rom med så mye kvalitet stack'd til taket. Kan ta svenskene fra Helsingborg først, Brewski. Og deres nye IPA Perisko Feber (6,2%), ble registrert inn på Ratebeer for første gang for bare en uke siden. Snakker IPA med fersken her. Nok en "most wanted" fra undertegnede, går garantert en bong på den. Slippes på første session, Fredagen. Det gjør også farmhouse pale ale'n Hillbilly Breeze (6%), også relativt ny, sluppet i August. Videre ser jeg at svenskene også drasser med seg overnevnte Pango IPA, samt en berliner weisse med bringebær og lime kalt Candy King (4,4%). Håper ikke de får noen rettighetsproblemer her med smågodt-giganten pga navnet, hadde ikke blitt overrasket overhodet. Ting har liksom ikke blitt det samme etter Sol viste hår på brøstkassa mot Seblonsen & Co i Senja Øl. Yada Yada Yada (6,5%) blir servert fra klokken 14 lørdag, snakker en mango saison i regi av svenskene og Pipeworks Brewing fra Chicago. Lukter nok en bong i retning Brewski-koppen, faen, merker jeg må bruke en del gronker denne helgen. Men som klisjeen sier, er bare Jul en gang i året. Angående collab, de hadde også en gåendes for litt siden med Late Start Brewery fra Tampa Bay, Florida. Collaba på en berliner weisse med tibetansk pepper og tindved. Og husker det deilige beatles inspirerte navnet Sgt Peppers Lonely Buckthorn Band (3,7%). Og igjen ser vi flere eksempler på skatteklasse D-øl, så nevner igjen, håper det for guds skyld finnes noen importører der ute med øl-brillene on lock denne helgen. På Lørdagskvelden består Brewski-meny'n av to stykk DIPA'er, en gammal kjenning, og en helt ny en for min del. Kjenningen er Mango Feber (8%) mens nyheten lyder navnet Conan The Vermontarian (8%). Okej, må videre her før tråden blir alt for drøy. Neste, Jeppe, Mr Evil Twin. Ingen overraskelse at han dukket opp med noen øl i Stavanger, langt i fra første gangen han repper festivalen. Av øl tilgjengelig ser vi at på fredagen starter stand'n til Jeppe med en berliner med oliven og jordbær, James Beer (3,5%) og ølet med det hindsides lange navnet Maple Bourbon Barrel-Aged Maple Bacon Coffee Imperial Biscotti Break (11,5%). Må være en ny rekord av en sort. Senere på fredagen blir det mulig smake på den kraftige bauta'n Molotov Heavy (17,5%) og Maple Coconut Imperial Biscotti Break (11,5%). Mens Lørdagen tilbyr Evil Twin følgende kvartett, først ut er barley wine'n The Perfect Nose (10,2%) og nok en Maple Bourbon-versjon i Maple Bourbon Barrel-Aged Chocolate Hazelnut Imperial Biscotti Break (11,5%) før det på kvelden blir tilgjengelighet på enda flere sterke Biscotti-mursteiner som Imperial Biscotti Rasperry Umami (11,5%) og Double Maple Barrel-Aged Imperial Biscotti Break (11,5%). En skikkelig solid Porter-tip han er på godeste Jeppe. Over til Sør Carolina og Westbrook Brewing Company. Som også er kjent for å gjøre en del collabs med overnevnte Evil Twin. Med seg til What's Brewing i år kan man legge et nærmere bekjentskap på deres aprikos/fersken surøl Leopold (4,5%). Westbrook er dyktige på det syrlige, måtte denne legge seg på nivået til gose'n. Og angående gose, blir også servert på fredagskvelden en fatlagret variant med lime og mynte kalt Mojito Gose (5%) samt imperial stout'n Mexican Cake (10,5%). Den siste der skal garantert ha en sjenk i glasset. Ellers kommer Mr Chipper 2016 (6,5%), Mexican Coffee Cake (10,5%) og den enda sterkere Rum Barrel-Aged Siberian Black Magic Panther 2016 (12%). Mye eksplosiver bli kjent med i den tredje ølhallen som dere ser. Engelske Brew By Numbers fra London er for meg i hvert fall kjent som session-maestroene om du vil. Har mye sjesk til under 5 prosenten. F.eks deres 11/03 Session IPA med Mosaic er inne blant de 30 beste session IPA'ene i verden. Citra-versjonen var også inne blant klodens topp50 fra den sjangeren. Snakker om sola her, det som er moro er at Kim Odland fra Black Cat har sin Ranglerock Session IPA (4,7%) også inne blant de 30 beste i verden, bare 0,1 poeng bak legendaren til Stone, Go To IPA.  Verdt legge i bakhodet, og spør meg fortsatt hvorfor i helvete ikke det ølet har mer tilgjengelighet enn et par uker på sommeren pga en festival på Jæren. Come on. Det om det, til helgen blir følgende øl fra Brew By Numbers tilgjengelig på tapp. På Fredagen: 21/03 Pale Ale Citra Amarillo Mosaic (5,2%), 01/20 Saison Hallertau Blanc & Wai-iti (5,3%), 01/23 Saison Citra Mosaic (6,5%) og 17/06 Table Saison Sorachi & Lemon (3,5%). Mens på Lørdagen kan man grabbe til seg blant annet 20/02 Belgian Pale - Ella (4,5%) og 55/03 Double IPA Citra Mosaic Wai-iti (8,5%). Man skjønner kanskje hvorfor jeg vil henge litt ekstra rundt denne hallen, jeg gjør i hvert fall det. Og det er det viktigste. Vel, over til den siste ølhallen.
















Ølhallen 4, det siste punktet jeg skal dvele over. Og den 5 siste bryggeriene som gjenstår er Oud Beersel, To Øl, Stillwater, Beavertown og Brasserie Dunham. Observante lesere husker kanskje at jeg hintet om at det var kun 4 bryggerier pr ølhall, vel, kan virke som danskene i To Øl ble lagt til her på tampen, så 5 stykker ble den endelige konklusjonen. Altså enda mer øl tilgjengelig for massene der ute. Det sagt, kan starte med de aktørene jeg kjenner minst til, Dunham fra  Quebec, Canada. Har en katalog nå som nærmer seg en 200 øl, så litt trist muligens at jeg ikke har rørt en eneste variant denne veien. Utenom Dieu Du Ciel, har det vært lite kanadisk i glasset for min del, men det blir det kanskje en forandring på denne helgen. Men hva skal i så fall prioriteres? Om det blir Wild ale'n Oro Zuur (5,5%), Berliner Mango Weisse (4,2%), nordøst IPA'n Cyclope Asta (5,7%) eller noen andre er umulig si. Visst det blir noen så blir det nok et ganske spontant valg der og da. Er litt mer sikrere når det kommer til Beavertown. Snakker nok en London-representant her. Skal ikke skryte på meg å ha smakt gjennom hele katalogen her, men har knekt en del merker. Det som frister mest denne veien blir berlinerne  Youzilla Phantom (4,8%) og Dame Melba Phantom (5,6%) og IPA'n Lupuloid (6,7%). That's It, så blir det store dillema da, hvilken berliner weisse skal man gå for? Ofrer ikke 2 bonger på samme sjanger fra samme bryggeri, er alt for mye snacks tilgjengelig for at det kan forsvares. Luxusproblem heter vel det. Over til Maryland represent-antene i Stillwater Artisanal, en av de bryggeriene på festivalen jeg gleder meg mest til å bli bedre kjent med. Crazy Mountain Brewing Company fra Colorado har brygget en gose for dem med mango, sitrongress og thailandsk chili som heter Gose Gone Wild World Tour Phuket (4,5%), vekker interessesen for min del. Stillwater har også en Tijuana versjon i katalogen, men den ble ikke med til Stavanger i helgen. Vil også hinte om at overnevnte Phuket-gose vil være tilgjengelig på stand'n til bryggeriet hele Lørdagen gjennom. Tidlig på Fredagen kommer også Fear Of Ghosts (6%) og porter'n Tuppence (7%). Førstnevntes beskrivelse lyder "lightly smoked sour wheat", noe som igjen er akkurat nok info til å vekke en viss interesse hos undertegnede. Når det gjelder Tuppence er det også et brygg som er kokket hos Crazy Mountain, og med seg på oppskriften har Stillwater fått med seg Baltimore-kollegaene i Oliver Brewing Company. Snakker limited-release. Neste bryggeri fra Ølhallen 4 er belgiske Oud Beersel. Et ganske så gammalt bryggeri, grunnlagt i 1882 og klarte holde det innenfor familien (Vandervelden) helt frem til 2002, året da produksjonen stoppet på grunn av økonomiske vanskeligheter. Men grunnet interessen for gjenopplive de gamle flaggskipene Oud Beersel Kriek (8%) og Oud Beersel Geuze (8%) ble business'n 3 år senere satt til livs igjen av Gert Christiaens og Roland De Bus. Dagens Oud Beersel dasser ikke rundt med den mest grandiose katalogen, kan telle i skrivende stund kun 22 øl. Til vestlandet drar de blant annet med seg en 2 år gammal Oude Lambiek (6%), samt selvfølgelig Oude Gueze Oud Beersel (6%). Men også en bringbær lambic Framboise Oud Beersel (5%) og en belgisk trippel Bersalis (9,5%). Siste bryggeri ut, nomadebryggerne i To Øl, danskene, vennene til Mikkeller osv. Dere vet. Er for det meste veldig fornøyd med ølet som popper ut med logoen deres på. Hender av og til at jeg kan få litt blandet følelse av Mikkeller øl, men To Øl pleier som regel få meg på godt humør og høye terningkast. Smakt en del herfra, men med en slik tjukk katalog som Jensen og Gynther farer rundt med finnes det alltid noe uprøvd. Så for min del under What's Brewing blir det muligens noe investering på saison med brett og bringbær Roses Are Brett (6%), muligens også My Sour Pils (4%) og selvfølgelig Redrum (10%) red ale'n lagret på romtønner med eikeflis. Høres snacks ut, og som gammal Stephen King fan og spesielt klassikeren til Stanley Kubrick så føler jeg vel at jeg ikke har noe valg. Vel, tror jeg setter en stopper der, er mer fra To Øl som kunne vært fristende hooke av på Untappd osv, ikke minst det røkte mørke ølet Kaffe Og Røg (9%). Igjen et nydelig navn hilsen en gammal tobakksvenn. De er ikke bare flinke på øl, danskene, har både navnkreativitet og designen on lock, mye takket være Kasper Ledet selvfølgelig. Men ja, må ture. Må rekke festivitasene jeg skriver om her, sjalabais og hils kjerringa som sagt.

- Bogart